Verschil Hersteld Hervormde Kerk en Gereformeerde Gemeente in Nederland

Ds. G.A. van den Brink / 12 reacties

Vraag

Ik wil graag weten wat het verschil is tussen Hersteld Hervormde Kerk en Gereformeerde Gemeente in Nederland. Mijn vriend en ik komen er niet zo heel goed uit naar welke kerk we willen gaan. We hebben nu bijna twee jaar een relatie, maar hij wil niet naar de Gereformeerde Gemeente in Nederland omdat hij zich hier niet in thuis voelt. Nu is het zo dat mijn ouders het er niet mee eens zijn als ik naar de Hersteld Hervormde Kerk ga omdat mijn ouders deze kerk 'te licht' vinden. Ik kan dit thuis ook niet goed bespreken omdat ze het er niet over willen hebben. Dit maakt het extra moeilijk voor mij om een keuze te maken. Er bestaat geen mogelijkheid dat hij naar de Gereformeerde Gemeente in Nederland gaat. Nu is het natuurlijk belangrijk om te weten wat ik zelf van de Hersteld Hervormde Kerk vind, maar deze vraag vind ik lastig te beantwoorden omdat mijn ouders niet duidelijk aangeven wat de verschillen zijn. De enige mogelijkheid is dus dat ik naar de Hersteld Hervormde Kerk ga of de relatie beëindig. Mijn vriend en ik komen hier echt niet uit. Daarom de vraag; wat het verschil is tussen deze kerken en hoe we hier het beste mee om kunnen gaan.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Hartelijk dank voor je vraag! Ik stel mij in gedachten voor dat jij en je vriend met deze vraag bij mij op bezoek komen; misschien willen jullie lid worden bij onze (HHK-)gemeente. Dan zou ik drie dingen met jullie bespreken:

1. Je moet een keuze maken die sommige mensen teleurstelt. Het lukt niet, om het iedereen naar de zin te maken. Dat is moeilijk en lastig, maar zie dat onder ogen. Als jij met je vriend de toekomst ingaat, is jullie eensgezindheid belangrijker dan de wens van je ouders (Gen. 2:24).

2. Bedenk dat het gaat om een keuze voor een kerk. Wat betekent ‘kerk’ eigenlijk? Het Griekse woord kuriakè betekent: dat wat van de Heere (kurios) is. Dus als je bij de kerk behoort, belijd je daarmee: ik behoor aan de Heere Jezus Christus toe. Als je dat niet wilt belijden, kun je naar mijn overtuiging niet lid zijn van een kerk. Van een kerk die ‘eerlijk onbekeerde’ mensen als belijdende leden van de kerk aanvaardt, moet je je verre houden. Welke officiële naam die kerk dan draagt, is daarbij onbelangrijk. John Owen zegt ergens: Als men kerken samenstelt uit mensen die een zondig leefpatroon hebben (die “habitual sinners” zijn), dan richt men geen tempels op voor Christus maar kapellen voor de duivel.

3. Besef dat God deze worsteling in jullie leven teweegbrengt met een bepaald doel. Hij wil dat jullie je gaan bezinnen op wat de kerk wezenlijk inhoudt. Jullie worden er nu toe verplicht om na te denken, je te verdiepen in wat de Bijbel zegt, je af te vragen wat je persoonlijke verhouding is tot God. Dat is geen gemakkelijke weg, maar wel een waardevolle weg.

Kortom, ga op zoek naar een gemeente waar het Woord van God krachtig wordt gepredikt, waar je merkt dat het over jou en jouw leven gaat, en waar je geen andere weg gelaten wordt dan de weg van bekering en geloof. In zo’n gemeente zit je goed. Elke andere gemeente raad ik je ten stelligste af.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

12 reacties
balksplinter
Tip, ga eens met een ambtsdrager uit beide gemeenten om de tafel. Als je vriend echt van je houdt dan zal hij dat zeker voor je willen doen. Bevraag beide ambtsdragers op de punten die Ds. Van den Brink benoemd, want volgens mij zijn die inderdaad belangrijk. Een ambtsdrager van een gemeente waar je je thuis kunt gaan voelen zal bovendien niet zijn eigen kerkverband op een voetstuk willen zetten en het andere kerkverband afkraken. Reacties als te zwaar of te licht moeten wel onderbouwd zijn.
VrouwkeZondernaam
Het is een zegen dat jullie leven zo geleid is dat jullie hierover na moeten denken. Verdrietig dat jullie daarbij geen steun van je ouders kunnen verwachten. Ik ken je kerk. Mogelijk ben je opgegroeid in de gemeente waar ik ook iedere zondag mijn plekje krijg. Ik denk dat de juiste kerk niet bestaat. Het is overal wat. Maar God werkt in iedere kerk. Maak samen biddend en onderzoekend je keuze. Hij bracht jullie samen. Ga met God. Numeri 6 vers 24, 25, 26.
Catherine
Tjonge, die kerkmuren toch.
Wel goed om het met ouders erover te hebben, maar de uiteindelijke beslissing ligt toch bij jullie samen. En maak die keuze met God, bid erom of Hij de weg wil wijzen.
En dan wordt het misschien wel een "3e, ander kerkgenootschap.
Nog een fijne voorbereidingstijd toegewenst.
John61
Er is inderdaad maar één ware kerk en dat is de kerk van Jezus Christus. Alle door ons gevormde kerken en denominaties (dus ook de GerGem en de HersteldHervormde, zijn onvolkomen en onzuiver omdat ze allemaal uit zondige mensen bestaan, die onvolkomen zijn in kennis, in inzicht en in hun beoordeling. En dat geldt ook voor jezelf en voor je ouders.
NicovanderSmit
Kerk - kerkverbanden - scheuringen - het is allemaal een overblijfsel van de zondeval in het paradijs.

Wat een mooi antwoord van ds. van den Brink. Ga met God.
Sommige mensen bevechten hun kerkverband als supporters van een voetbalclub. Alleen als je voor die partij bent en juicht ben je goed, ga je voor wat anders val je af, word je genegeerd of hoor je zelf niet meer in de familie!
Dit is geheel onbijbels en onterecht.

Het gaat niet om het kerktype maar om het levende geloof in Jezus Christus.

Wat fijn dat jullie er beide zo goed over na denken waar Jezus je wil hebben. Doe dit in gebed en heb respect voor elkaar. Oriënteer je goed!
Maar hou vooral het zicht op de Ware Kerk. Onze Verlosser waarvan we en over een aantal weken hopen te herdenken hoe Hij voor onze zonde aan het kruis gestorven is maar de dood heeft overwonnen. Opdat een ieder die in Hem gelooft een eeuwig leven heeft: Johannes 3.
erishoop
Afhankelijk van waar je woon mag ik je adviseren om eens buiten de Hersteld Hervormde en de GGIN te kerken dat noemen ze ook wel shoppen....er zijn veel plaatsen zoals Rijssen / Veenendaal / Alblasserdam / Elspeet waar je wel naar 4 of 5 kerken kunt gaan als we het hebben over de breedte van het rechter rijtje
Je zult verschillen horen en merken het zij ten voordelen van jezelf en ten nadele
Echt dan vallen alle scheuringen en verdeeldheden weg en alles over 1953 en 2004 helemaal
Kijk naar jou toekomst en kijk omhoog en niet achterom
achterom kijken naar het falen van anderen in het verleden 1953 / 2004 is een vloek op je zegen
En als jij je er niet in wil verdiepen omdat je de druk en eis van je ouders voel dan is het zo triest gesteld want als je om deze zaak je liefde opgeef dan is dat altijd tegen de wil van God, want God is liefde en geeft liefde ook door middel van de aangewezen man ook door geloofskeuze 's die jij moet maken
je zult beide water bij de wijn moeten doen de ene iets meer dan de ander of beide evenveel
En jij maak de keuze voor je leven en ik ben ervan overtuigd dat een gedwongen verplichting averechts werkt op je geloofsleven, je geloofswandel en je huwelijksleven
Want dan leef je niet je eigen geloofsleven vanuit de oprechtheid van je hart en ziel, maar een ingedoctirineerd geloofleve geeist door je aardse vader
met zijn 3e kies je waar je ga kerken God jij en je a.s man
Ik weet een plaats in het land waar de GGIN een predikant heeft, en waar jongeren en ouderen waar je het niet en nooit van had verwacht vertrokken zijn naar de GG of HH,en ik hoop dat je me begrijp dat zegt iets en niets over de prediking, mensen ervaren de werkingen des Heilige Geest namelijk op meerdere plaatsen en niet alleen bij hun clupje
Als jou ouders bezwaren hebben tegen de HH of andere kerk, dan zullen ze toch minstens 1 gegrond onderzoek moeten doen en minstens de helft van de predikanten en studenten gehoord hebben per strijdend kerk verband want de kerk op aarde is een strijd die alleen de verloste door Christus zullen overwinnen,
tja en bij de Vrije Oud gereformeerden en de OGGIN ben je met een paar doordeweekse uitstapjes zo op de helft van het aantal predikanten en studenten,
Dus over 2 maanden kun je ouders beginnen met wegen en oordelen
En dan zullen ze van meerdere predikanten uit de (Vrije) OGGIN al bemerken dat ze een afkeer hebben aan egoistisch kerkrechtertjes die predikanten die een afkeer heben aan egoistische kerkrechtertjes zijn er gelukkig ook heel veel op de kansels van de GG oftewel de Synodalen,de HH, maar ook de Christelijk Gereformeerde Kerken en nog vele anderen
Maar als je echte ouders, ouders zijn zullen ze een paar jaar nodig hebben om minstens de helft van de predikanten en studenten te horen, en aangezien jij halverwege die paarjaren maar het beste voor je zelf is deze maand de keuze heb gemaakt zullen ze al snel zeggen daar beginnen we niet aan.. en das best triest
En is hun voor oordelend oordelen simpel ze hebben altijd wel tegen commentaar,omdat ze met de wet op tafel komen zonder hem te kunnen naleven vanuit de BIJBEL,want dat kan niemand en daarom blijft het een strijdende kerk,
Ik weet van kinderen die een soort gelijke strijd voerde met de ouders en zelf de keuze maakte tegen het zere been van pa en ma, en naar een paar maanden zagen ze de andere helft van het gezin ook bij hun (slechte kerkje want dat was het volgens pa en ma )shoppen en enkele maanden later stapten ze ook over van dat betere kerkje naar het slechte kerkje als snel was het verdraait door pa en ma het slechte kerkje werd het betere kerkje en hun kerkje waar ze jaren ja 10tallen jaren kerkte werd het slechtste....

dus bij deze oorkappen op als pa en ma te keer gaan over de kerk oorlog er is al ellende genoeg in deze wereld

Hij wijst je de weg en niet je ouders
Hij zal hen dan ook he zwijgen opleggen
Hij zal ook buiten de GGIN voor je zorgen
tja
Dit is een mooie oefening om te leren omgaan met verschillen. Want dat zal vaker gebeuren in je leven.
Ook mag je als je volwassen bent geworden, zelf keuzes maken. Je hoeft je ouders geen toestemming te vragen of jullie kerkkeuze. Daar mag je zelf, met hulp van God, zelf over nadenken!
jeewee
Mooi antwoord van ds. Van den Brink. Vooral punt 3 is wel weer even een eye opener: "Besef dat God deze worsteling in jullie leven teweegbrengt met een bepaald doel." Inderdaad word je op zo'n manier gedwongen om de automatische piloot uit te zetten en na te denken hoe het zit met je persoonlijke verhouding tot God.

We hebben te maken met een verscheurde kerk en dus een verscheurd lichaam van Christus is. Dat die verscheurdheid dwars door gezinnen en families heenloopt maakt het nog droeviger.

Ik geloof zelf echt in de leiding van de Heilige Geest in een keuze als deze. En dat vraagt om veel gebed om je te brengen waar je samen Gods stem hoort, waar God je hebben wil.
benefietdiner
Als de vraagsteller met dit antwoord van Ds. G. A. van den Brink van de Hersteld Hervormde Kerk naar haar ouders zou gaan, die dus van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland zijn, kan zij er zeker van zijn dat dit afgekeurd zal worden of ‘te licht’ zal zijn.
Het heeft alles te maken met het feit dat de GGinN wel lid kan worden van de gemeente, dus belijdenis kan doen, zonder dat je in Christus geloofd. Je doet namelijk in de GGinN geen geloof belijdenis maar belijdenis van de leer.
Zoals Ds. van den Brink het verwoord in punt 2 is dus volgens de GGinN onjuist.
juni
vragenstelster,jullie hebben nu twee jaar een relatie.
dan hoor je en leert op de catechisatie,als je daar op zit,toch de leer uitleggen,en ga zelf toch eens extra kerken door de weeks.
Jullie hebben een ziel te verliezen.

Ga er samen eens naartoe,dan hoort je vriend ,wat nodig is.

Ga ook samen eens luisteren naar verschillende preken van ds. Wijnmalen.Ook hervormd .

Dan horen jullie samen,wat er gekend moet worden,wil het wel met je zijn,voor die nimmer eindigende eeuwigheid.
Ga op de knieen meisje!
Zonder wedergeboorte zal niemand God zien=Bijbels,toch?
geef je ouders nu niet de schuld van je eigen keuze. Wees toch serieus met wat je zondag,s mag horen.........
glij niet af,al is dat makkelijker,dan ergens bovenop tornen.

als je bij hervormd terecht komt,zoals ds. Wijnmalen preekte,is er nl geen verschil in leer meisje!!!!!!

tis nu de vraag,hoor je dat wel????
katlheen
Ik vrees dat het hoe dan ook niet goed is wat je ook kiest. Ga je links, is het niet goed. Ga je rechts, idem.
Wellicht moet je accepteren dat je een 3e weg moet zoeken, dus een ander kerkverband. Dan begin je "opnieuw" en dat doe je dan samen. Dat zal waarschijnlijk ook gelijk een stuk beter zijn voor je toekomstige huwelijksleven.
Succes en sterkte!
Spatie
Tja meid, je bent nu op een punt gekomen dat je keuzes moet leren maken. Dat zal best even au doen. Welke keus je ook maakt; er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn.
Wat ik me afvraag: ga je wel eens met jouw vriend mee naar de kerk en hij met jou? Luister samen en heb het er samen over. Leer elkaars kerk kennen. Jullie moeten een beslissing nemen, niet jouw ouders. Zij willen er niet over praten met jullie. Dat vind ik heel erg vreemd. Ze manipuleren je op deze manier. Hoe moeilijk het ook is, probeer dat te negeren. Ouders moeten leren hun kinderen los te laten en de keuzes van hun kinderen te respecteren (dat is ook liefde!).

@juni
Afglijden??? Maar 1 predikant???