Niet twisten over hoofddeksel

Ds. J.L. de Jong / Geen reacties

Vraag

Ik heb een achtergrond van Vergadering van Gelovigen, waar niet iedereen hoofdbedekking heeft en sommigen een hoed of een hoofddoekje/sjaaltje dragen. Zelf ben ik opgegroeid zonder iets op mijn hoofd te doen en ben ik erg gaan zoeken in wat ik met hoofdbedekking wil. Ik ben zelf tot conclusie gekomen dat ik wel iets op mijn hoofd doe, maar toch blijft het stuk in 1 Korinthe 11 erg lastig voor mij en weet ik soms door allerlei vertalingen niet meer wat ik eigenlijk zou moeten doen (wel of geen hoofdbedekking). Zelf ben ik nu wel heel radicaal er in. Ik lees dat wanneer een vrouw bidt of profeteert, ze eigenlijk iets op haar hoofd moet dragen, dus dat doe ik dan ook. Alleen, wat is nou precies profeteren? Ik leid kinder- en meidenclubs waar we Gods woord vertellen. Wordt hiermee profeteren bedoeld en zou ik dan gedurende het Bijbelverhaal ook iets op mijn hoofd moeten dragen? Daarbij heb ik nog iets wat mij opvalt. Ik draag zelf gewoon een hoofddoek/sjaaltje (meer omdat ik geen hoedenmens ben en er naar mijn mening niet duidelijk verteld wordt in de bijbel of je nou een hoed of een hoofddoek/sjaaltje moet dragen) maar ik zie in reformatorische kringen vaak tot altijd vrouwen met een hoed. Ik vraag me af waar dat vandaan komt en doe ik het nou verkeerd door een hoofddoek/sjaaltje te dragen? Ik hoop dat het duidelijk is wat mijn vragen allemaal zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Kijk eens op het dossier dat over dit onderwerp reeds is aangelegd op de website van Refoweb. Daarnaast moet je vooral in je eigen plaatselijke gemeente zoeken naar het gezamenlijk juiste verstaan van 1 Korinthe 11:2-16, met vooral nadruk op het derde vers. In de lijn van 1 Korinthe 11:16 lijkt het me belangrijk om in je eigen gemeente n.a.v. jouw (wel of geen) hoofddeksel niet te twisten. Praat eens met de voorganger of een ouderling uit je eigen gemeente over dit onderwerp en kom samen tot een passende gedragslijn op basis van 1 Korinthe 11:2-16.

Met vriendelijke groet,
Ds. J. L. de Jong

Lees meer artikelen over:

hoofdbedekking