Veel angst

G. Hoogakker / Geen reacties

Vraag

Wat als je: angst hebt voor (bekende) mensen; mensen niet vertrouwt; mensen je vreemd vinden; het idee hebt dat mensen je in de gaten houden (soms); weinig zelfvertrouwen hebt; bang bent voor kritiek; kritiek en lof zo weer naast je neerlegt; lof niet gelooft en kritiek dat doet je niet zoveel meer (afgestompt); niet durft hechten aan mensen; vreemde reactie op situatie; mensen toch wel wat merken maar niks weten; het af en toe niet meer ziet zitten; je weet dat God je niet vergeet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je noemt een verschillende dingen waar je tegenaan loopt in je leven. Zoals ik het lees ligt hier veel angst aan ten grondslag. Het lijkt dat je in je leven patronen hebt ontwikkeld die gebaseerd zijn op angst. Vaak is dit het gevolg van een hechtingsstoornis, waarbij de oorzaak ligt onveilige relaties in het verleden. De Britse psychiater John Bowlby heeft hier een theorie over, waar je op internet veel over kunt vinden. Ik kan niet uit je vraag opmaken of hier bij jou sprake van is, maar dit zou een reden kunnen zijn van de problemen die je nu ervaart.

Ik kan je geen pasklaar antwoord geven op je vraag omdat ik daarvoor te weinig van je weet en het doorbreken van deze patronen tijd vraagt. Mijn advies is om samen met een hulpverlener te kijken naar wat de oorzaak is van de angsten en hoe je hiermee om kan gaan. Ga dat doen! Hoe langer je wacht, hoe meer je er in wegzakt en je energie verspilt aan iets wat je niets oplevert.

En om maar met jouw eigen woorden te eindigen: God vergeet je niet! Sterker nog, Hij is degene die je nodig hebt om dit te overwinnen. God houdt onvoorwaardelijk van je en wil genezing geven.

Hartelijke groet,
Germa Hoogakker

Tags in dit artikel:

angst