Heftige emotie

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Als ik een heftige emotie voel, ga ik niet huilen. Mijn lichaam verkrampt en het zet zich om in pijn. Hoe kan dit?

Antwoord

Wat je beschrijft als reactie op een heftige prikkel is er een die meer voorkomt. Dat is in principe een aangeleerd patroon. Ieder mens heeft daarbij zo zijn eigen manier van reageren. De een huilt juist wel en dan naar eigen gevoel soms weer te vaak en te makkelijk, de ander dringt die neiging weg en verkrampt. Die verkramping kan heel makkelijk aanleiding zijn tot pijnsensaties welke letterlijk voortkomen uit die reactie (vergelijk een spier met kramp). Zoals deze manier van reageren aangeleerd is, kan die ook weer afgeleerd, hetzij via oefentherapie als Mensendieck, hetzij via psychologische interventie. Dat is zeker aan te raden als je je niet prettig voelt bij je manier van reageren.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

emotiehuilenpijn