Na een coma

drs. A. Meijer / 7 reacties

Vraag

Is het mogelijk om, na in coma te hebben gelegen, een andere geaardheid dan daarvoor te hebben? En maakt het uit hoe lang je in coma gelegen hebt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik ben benieuwd naar de reden waarom je deze vraag stelt. Aangezien je dat nu niet kunt aangeven zal ik 'gewoon' antwoord geven op jouw vraag. Ik acht de kans op verandering van seksuele geaardheid door coma erg klein. Ik weet dat het beschreven is, maar ik vraag mij sterk af of deze geaardheid er voordien al niet was en de coma 'gelegenheid geeft' om hiervoor uit te komen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

comageaardheid
7 reacties
OtenSien
Ik ben de vraagsteller, maar weet niet of de beantwoorder dit ook leest ;-).
Een vriend van ons beweerd dat het door de coma komt, dat hij anders geaard is. Hij heeft na een ongeluk een paar weken in coma gelegen en dat er aan over gehouden, volgens zijn zeggen. Ik vroeg me dus af of hij daarvoor die geaardheid dan ook al niet had, maar misschien niet wilde weten?
Tante Pollewop
Maakt het iets uit? Behandel hem gewoon zoals je zelf ook behandeld zou willen worden...
Hermon
Net als dhr. Meijer, was ook ik benieuwd naar de reden waarom vraagsteller deze vraag stelt. Namelijk: stel je deze vraag voor jezelf of betreffende een ander?

Het is dus het laatste..., zo verklaren Oten Sien. In dat geval ben ik het met Tante Pollewop eens: als het een ander betreft, wat maakt dat jou/jullie dan uit? Als deze vriend het eerder niet wilde weten, nou én? Je bent toch niet verplicht om naar je vrienden toe uit de kast te komen?

De coma zóu een gelegenheid kúnnen zijn om ervoor uit te komen, maar zekerheid heb je nog altijd niet. En wat zou dat? Voor jullie vriend lijkt me maar één ding van belang en dat is dat zijn 'vrienden' zich ook werkelijk als vrienden opstellen en daarbij past mijn inziens niet dat je achter de rug van je vriend om gaat checken of hij die geaardheid al eerder had, maar niet wilde weten. Daarmee beschaam je het vertrouwen!
OtenSien
Nou, nou, het is niet achter zijn rug om, hij weet er gewoon van. Maar kon er niets over vinden op internet en aangezien hij het zelf ook niet kon onderbouwen, stelde ik voor om de vraag dan hier te stellen.
Begrijp me goed, we behandelen hem ook niet anders dan daarvoor, dus dat is helemaal niet aan de orde.
Hermon
Dat respecteer ik dan in jullie vriend.

Maar mag ik dan vragen (uit belangstelling):
-Hoe vind je vriend het, dat jij/jullie je afvragen of hij daarvoor die geaardheid ook al had, maar misschien niet wilde weten?
-En hoe vindt hij het dat jullie je nu ijveren om via deze wegen een antwoord op jullie vraag te vinden?
-En waarom wil je dit zo graag weten?
OtenSien
Het maakt voor ons niet uit of hij het daarvoor nou wel of niet had, want voor ons is hij niet anders dan voor het ongeluk. Het gaat ons meer om de medische kant, zo van: wat kan coma met je doen. Gelukkig dat je er uit mag komen.
We praten over de meest uiteenlopende onderwerpen en dan gaan we best de diepte in. Zo ook met dit onderwerp. Hij wist het zelf ook niet goed of het door de coma kon komen, ja of nee, vandaar dat we hier de vraag gesteld hebben. Hij had het ook zelf kunnen doen, maar aangezien ik degene was die het voorstelde, heb ik het gedaan. Daar is niet over gepraat, eerlijk gezegd.
Waarom we het graag willen weten? Nou, wat ik al schreef: de medische kant van het verhaal. Verder niet. Je kunt het ook niet terugdraaien, je kunt er niets aan veranderen.
Hermon
OtenSien, bedankt voor je eerlijke reactie. Het spijt me dat ik aanvankelijk je vraag anders interpreteerde. Ik lees dat jullie een waardevolle vriendschap hebben, wat fijn als je zulke vrienden hebt!