Zoveel leuke meiden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Beste mevrouw Rots. Ik ben een jongen van 20 jaar en heb anderhalf jaar verkering met een hele lieve meid. Naar mijn idee is onze relatie erg goed, als ik bijvoorbeeld kijk naar hoe fijn we het vinden als we bij elkaar zijn en de goede gesprekken die we voeren (we kunnen alles tegen elkaar zeggen). Zo nu en dan hebben we het over trouwen (over een aantal jaar). Zij is er zeker van dat ze altijd bij me wil blijven. Alleen zit ik al een tijd met het volgende. Enerzijds kan ik me niet voorstellen zonder haar te moeten, maar anderzijds twijfel ik af en toe of ik wel echt wil trouwen en mijn hele leven bij haar wil blijven omdat er zoveel leuke meiden zijn. Op zo'n moment twijfel ik of er niet iemand is die veel beter bij mij zou passen. Soms lijkt het mij bijvoorbeeld fijn om geen verkering te hebben en 'open te staan' voor een nieuwe relatie. Misschien ook wel om het hele verliefdheidproces weer eens mee te maken. Wanneer ik deze gedachten heb voel ik me egoïstisch en schuldig tegenover mijn vriendin. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hiermee aan moet, omdat we het regelmatig over trouwen hebben, wat ik aan de ene kant ook graag wil. Ook zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om het uit te maken (en dat wil ik ook niet). Toch blijft deze gedachte regelmatig door mijn hoofd gaan en ik denk dat dit zo zal blijven tot ik uiteindelijk met haar trouw (of niet) en als ik met haar trouw daarna misschien ook nog wel? Graag zou ik willen weten waarom ik dit steeds weer denk. Zouden deze gedachten betekenen dat er toch iets mis is aan de verkering? Of hebben wel meer mensen/jongens hier last van, als ze al een tijd verkering hebben? Zou het te maken hebben met het feit dat dit mijn eerste verkering is? Hoe kan ik het beste met deze gedachten omgaan en wat zou de reden zijn dat ik dit steeds weer denk? Zegt dit meer iets over mijzelf of over de relatie? Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vraag!

Antwoord

Beste jongeman,

Lastig, hè, altijd weer die twijfel! Ja, het komt veel vaker voor in relaties. Zowel van getrouwde paren als van jongelui die naar een band-voor-het-leven toegroeien. Liefde heeft onder andere te maken met trouw-aan-elkaar. Vertrouwen in de toekomst, die we echter nooit zelf in de hand hebben. Liefde heeft ook te maken met keuzes. Die je samen maakt. Die ieder voor zich alleen maakt. Liefde heeft te maken met respect voor elkaar. Én van het hebben van verwachtingen van elkaar.

Bespreek al deze aspecten eens met je vriendin. Fantaseer eens over hoe je het voor je ziet als je samen ouder bent. Over hoe je een eventueel gezin vorm gaat geven. Kortom, ik weet niet waar jullie gesprekken over gaan, maar juist door praten leer je elkaar goed kennen (en hopelijk ook waarderen).

En ja, er lopen vele mooie, lieve meiden rond... maar deze is toch speciaal voor jou? Waarom (niet)? Waarin (niet)? Waardoor (niet)? Schrijf het maar eens op, dat geeft soms ook wel inzicht! Veel geluk toegewenst. Laat nog maar eens horen hoe het gaat!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

twijfelverkering
3 reacties
helmuthoorn
Laat ik je maar even uit de droom helpen.
Het zal NIET ophouden wanneer je getrouwd bent.
Liefde tussen een man en een vrouw en een jongen en een meisje is een gave van God.
Maar de verleiding tot ontrouw is een aanvechting van de boze, waarmee hij alleen maar jouw ongeluk en eenzaamheid op het oog heeft.
Leg het maar aan de Heere voor. Beter nog, leg het samen met jouw meisje aan Hem voor.
En vraag het van Hem, of Hij de liefde die jullie voor elkaar hebben, en die Hij jullie ook heeft gegeven, en die Hij jullie van harte gunt, nog wil zegenen, beschermen en bevestigen.
De Heere heeft ons geluk op het oog.
En wanneer Zijn liefde nog uit genade in jullie harten mag zijn bevestigd zal Hij jullie ook dragen, geleiden en bewaren op jullie verdere levensweg.
Dat zij jou van harte gegund!
Goede zondag.
AHHK76
Ja jongeman het is levenslang keuzes maken, welke opleiding, welke school, welke vriendin, welke auto!?
Je kunt niet elke opleiding, iedere school, iedere leuke meid, iedere auto...
Bepaalde dingen kun je switchen of afwisselen, maar een meisje is geen auto. Je moet voor haar gaan of niet!?
Wie zegt dat je dit met een ander meisje niet zou hebben. Als je nu gelukkig bent, vraag God dan om tevredenheid.
janvanverweg
jouw geliefde is ongetwijfeld niet de meest mooie, meest grappige, meest diepzinnige etc. de mijn ook niet :(
maar ze is de jouwe! het gras is altijd groener aan de andere kant van het hek. overspel is daarom een aantrekkelijke gedachte. (helaas)
maar trouw beloont! alleen trouw en vertrouwen maken dat relaties fantastisch worden. je wordt er een beter, completer mens door.

je kan niet voorkomen dat je andere meiden ziet. wel dat je erover gaat fantaseren.
zolang je in een relatie bent is fantaseren over andere meiden al een brug te ver. het brengt verwijdering en verwarring.
Jij hebt een fijne meid, gun al die ongelukkige andere mannen die haar niet hebben ook een kans; wees gul met wat niet voor jou is :)