Schoonmaken in het ziekenhuis

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Ik heb al veel vragen gelezen over de zondagsrust. Ook heb ik de vraag en het antwoord gelezen waar de grens ligt m.b.t. zondagsrust. Nu is mijn vraag: ze hebben aan mij gevraagd of ik op zondag de toiletten wil schoonmaken in het ziekenhuis. Dit is een dienst ‘s middags, twee uurtjes (dus ik kan nog twee keer naar de kerk in onze gemeente). Is het verantwoord om deze dienst te doen? Wat vindt u daarvan? Ik vind dit zelf erg moeilijk.

Antwoord

Hygiëne is in een ziekenhuis van groot belang. Daar zijn levens mee gemoeid. Ook op zondag. Het valt o.i. dus onder de werken der noodzakelijkheid. Zie ook:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/13461

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18151

Lees meer artikelen over:

sabbatzondag
2 reacties
juni
het hoort bij de hygiene.
ook de potten.met lisol/dettol
anders niet op zondag gaan werken.
schoonmaakbeurten is wat anders,lijkt me.
mp82
bovendien is de sabbatdag, de zevende scheppingsdag, rustdag en dat is dus zaterdag en niet zondag. Helaas kan dit bij veel reformatorische mensen er niet in.

Zondag is de dag van Christus opstanding. Heeft dus niets met het tiende gebod te maken.
Traditioneel gezien is het een goede gewoonte om te rusten van ons werk en die dag te wijden met de gemeente aan God.

Ik wil maar zeggen dat je Gods gebod niet overtreed door betaald een wc schoon te maken op zondag.