Ontpillen

J. Boeijenga / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn twee jaar getrouwd. Om psychische redenen was het een tijdje zo dat ik niet zwanger mocht raken. Nu is het zo dat ik al een poos psychisch stabiel ben en wij verlangen erg naar een eerste kindje. Wanneer weet je nu of je hier klaar voor bent? En wat zegt God hier van? Ik zou graag ook willen weten wat het beste is. Nu slik ik al enige jaren de pil, maar daar zou ik dan mee willen stoppen. Het is volgens mij ook niet goed voor je lichaam om het lang te slikken. Zou NFP dan een alternatief kunnen zijn? Ook moet je eerst nog een paar maanden ‘ontpillen . Al met al veel overwegingen. Ik vraag me ook af of het niet allemaal te gepland is: stoppen met pil en dan maar zwanger proberen te worden... Hoe moet ik dat in het kader van de Bijbel zien?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Je hebt, vanwege psychische redenen, al enige jaren de pil geslikt. Je vraagt je nu af: Is dit wel naar Gods wil? Vroeg je je dat overigens ook af toen je er mee begon?

Even logisch geredeneerd: je slikte de pil vanwege een probleem. Het probleem doet zich niet meer voor, dus is er eigenlijk geen reden meer om de pil te slikken. Fijn dat het nu psychisch zo goed met je gaat!

Maar goed, nu de pil vanwege de aanvankelijke reden niet meer nodig is, heb je kennelijk nog een paar zetjes nodig om er echt mee te stoppen, anders had je dat al gedaan. Je noemt Gods wil, waarbij je op voorhand vermoedt dat Hij wellicht afkeurend over de pil zou oordelen; en het feit dat er ook zeker nadelen zitten aan pilgebruik. Dat roept het beeld op, dat je nog niet geheel overtuigd bent om te stoppen, temeer omdat je ondanks de geuite kinderwens meteen al over NFP begint. Is het dan toch vooral het schuldgevoel tegenover God, of wellicht tegenover je omgeving, dat je dringt tot stoppen? Hier moet je voor jezelf wel uit zijn, om verdere beslissingen te nemen.

Het ‘planmatige’ karakter is er bij elke beslissing: geen kinderen bij de pil, liever geen kinderen bij NFP, liever wel kinderen bij het niet toepassen van geboorteregeling. Maar in de genoemde volgorde ontstaat er wel toenemende ruimte voor een gewenste zwangerschap. Stoppen met de pil is niet zozeer ‘plannen’ maar de ‘natuur’ zijn beloop laten gaan. ‘Ontpillen’ is niet nodig, het overslaan van één pil kan al een zwangerschap ten gevolge hebben.

“Zwanger proberen te worden” is meer dan het weglaten van middelen en methoden, maar God de ruimte laten om Zijn plannen met jullie, hoe die ook uitkomen, te voltooien.

Johan Boeijenga