Emoties en gevoelens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Beste mevrouw Rots. Ik ben een meisje van begin twintig. Al mijn hele leven kan ik over het algemeen beter opschieten met jongens dan met meisjes. Zij zijn vaak nuchter en direct en dat vind ik erg fijn. Toen ik een jaar of zestien was werd bij mij een aan autisme verwante stoornis geconstateerd. Ik heb geleerd daarmee om te gaan en inmiddels functioneer ik niet heel anders dan anderen. Er is echter één ding dat ik wel heel lastig vind. De afgelopen jaren heb ik een paar keer contact gehad met jongens waarvan ik dacht dat het wellicht een relatie zou kunnen worden. Ik voelde mij dan op m’n gemak bij die jongen en had het idee dat ik bij hem mezelf kon zijn. Dan dacht ik er over na hoe het zou zijn om samen met die jongen de toekomst in te gaan. Als ik dat echter tegen die jongen in kwestie zei wat ik dacht, dan bleek dat niet wederzijds te zijn. En hoewel ik me aanvankelijk helemaal happy voelde en dacht dat ik verliefd was, was zo’n ‘blauwtje’ in de meeste gevallen heel makkelijk te verwerken en legde ik me zonder meer bij dat gegeven neer. Daardoor ben ik heel erg gaan twijfelen aan mijn eigen emoties en gevoelens. Hoe echt zijn die gevoelens? Overschat ik mijn gevoelens niet? Heeft u misschien tips hoe ik op het punt van contacten en relaties wat meer duidelijkheid kan creëren voor mezelf, zonder te vervallen in een strak stappenplan waar 0,0 procent spontaniteit in zit?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan: niet aan jezelf gaan twijfelen! Je emoties en gevoelens kunnen heel echt zijn, maar niet door de ander op waarde worden geschat. Volgens mij kun je je eigen gevoelens nooit overschatten. Wél de verwachtingen die je van een relatie hebt. Daarom is het wellicht een goede tip om voor jezelf na te gaan wat je van een jongen verwacht. Waar moet hij aan voldoen? Wat voor type vind je aardig? Met welke jongen zou jij een relatie willen en kunnen opbouwen? Hoe zie jij je eigen toekomst voor je? Ik weet niet in hoeverre je over jezelf nadenkt (hebt nagedacht). Maar soms helpt het om te weten te komen op welke jongen je verliefd zou kunnen worden. Bedenk ook nog eens wat voor jongens het waren, op je verliefd werd: heel verschillende types, of juist eenzelfde ‘soort’?

Nou, genoeg ‘huiswerk’ denk ik... laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

emotiegevoelensverliefdheid