Beroepbaarstelling van een kandidaat

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Hoe komt het dat er bij een beroepbaarstelling van een kandidaat (uit de Gereformeerde Gemeente) altijd direct beroepen zijn, soms uit wel bijna alle vacante gemeenten. En in tegenstelling tot dit, een aantal Hersteld Hervormde kandidaten al weken, maanden -enkele zelfs jaren- zitten te wachten en nooit een beroep krijgen? Natuurlijk begrijp ik dat dit door God geleid wordt, maar ik vind dit heel moeilijk te begrijpen.

Antwoord

Het is gemakkelijk te begrijpen: in de Gereformeerde Gemeenten zijn de beroepbare studenten in hun prediking zodanig dat altijd veel gemeenten begeren dat zij die student tot eigen predikant krijgen. In de HHK liggen deze dingen veel onderscheidenlijker. Er zijn binnen de HHK beroepbare kandidaten die (in eerste instantie) niet acceptabel of niet gewenst zijn voor enige gemeente. Verder zijn de Gereformeerde Gemeenten meer een eenheid dan de HHK.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

beroepingswerk