Bang voor de liefde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Enkele maanden geleden heb ik via een christelijke datingsite een jongeman leren kennen. We hadden veel gesprekken met elkaar over van alles en nog wat, ook bijzondere gesprekken, gesprekken over het geloof. Deze jongeman heeft helaas veel meegemaakt in zijn leven. Hij heeft haast geen contact met zijn ouders, zijn familie is als het ware uit elkaar gescheurd. Zelf heeft hij in de zware criminaliteit gezeten en samengewoond. Ondanks dit alles is hij teruggekeerd tot het geloof. Deze dingen hebben hem, denk ik, zo gevormd dat hij best onstabiel is. We waren heel open tegen elkaar, we hebben/hadden gevoelens voor elkaar. Totdat hij ineens aangaf dat het beter is om het contact te verbreken. Ik heb gevraagd waarom en dat ineens. Als antwoord kreeg ik dat ik veel jonger was (negen jaar verschil) en dat hij door het verschil in levenservaring niet meer met me verder wil. Ik heb toen aangegeven dat ik juist naar hem wilde luisteren, helpen en liefde geven. Maar hij wil dat echter niet ontvangen van mij, ook al heeft hij wel gevoelens voor mij, zoals hij zegt. Nu hebben we het contact verbroken, omdat hij het wil. Ik vind het ontzettend zwaar en ik weet het echt niet meer, ik kan geen antwoord vinden. Mijn vraag was eigenlijk om deze jongeman: wat zou er met hem zijn? Is hij bang voor de liefde? Zou het komen door zijn verleden? Heeft iemand hier ervaring in?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt een aantal maanden geleden een jongen leren kennen, schrijf je. Voor jou lijkt hij degene met je verder wilt. Maar voor hem is dat blijkbaar toch een ander verhaal. Het kán inderdaad zijn, dat zijn verleden hem parten speelt. Het leeftijdsverschil kan voor hem inderdaad ook van doorslaggevend belang zijn. Misschien is het zelfs zo, dat jouw aanbod om te luisteren en te helpen hem teveel geworden (heb je hulpverlening en groeiende liefde min of meer met elkaar verward?). Wie zal het zeggen als hijzelf geen verdere tekst en uitleg wil of kan geven? Hoe dan ook, je zult moeten accepteren dat hij een punt achter jullie (korte) relatie heeft gezet. Triest misschien, maar waar. Natuurlijk mag je er verdriet over hebben. Het is ook niet niks als je dromen in duigen vallen. Als je je een beetje (of helemaal) aan de kant gezet voelt. Dat dóét pijn. Zeker weten. Het verandert echter niets aan de situatie: hij wil niet meer verder. En daarmee stopt de relatie.

Je vraagt in het algemeen of iemand ervaring heeft in ‘liefdesverdriet’... daar zullen wel de nodige reacties op komen, want wie heeft er nu géén ervaring mee?

Weet je, er is onlangs een aardig boekje verschenen met de titel “’t Is uit”. (Download gratis!) De schrijver ervan is Nico van der Voet. Lees het maar eens, je vindt er ongetwijfeld herkenning van je gevoelens in!

Veel sterkte toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

liefdesverdriet
2 reacties
AHHK76
Het kan zijn, dat hij bang is, dat zijn verleden een te zware last is, voor iemand die negen jaar jonger is dan hij!
Het kan zijn, dat er meer sprake was van een hulpverlenersrelatie, dan van een liefdesrelatie.
Het kan zijn, dat hij bindingsangst heeft... na alles wat hij heeft meegemaakt.

Wat er ook is..... het is een grote teleurstelling voor jou. Dat begrijp ik! Je hebt tijd nodig om dit een plekje te gaan geven. Maar als jij je daarvoor inzet, dan gaat het jou lukken! Je bent een sterke jonge vrouw, anders durfde je niet met deze man een relatie aan te gaan!

Het is nu zwaar voor jou, maar je komt hier weer uit! Vertel God al jouw gevoelens en jouw vragen. Hij wil jou dragen, als je niet meer verder kunt!
altijdwat
De situatie die je omschrijft doet me denken aan een eerdere vraag van een paar weken geleden met als titel ' onveilige hechting'.. lees maar s het antwoord en misschien herken je het een en ander