Teleurstelling in mannen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Hoe moet ik, jonge vrouw van 24, omgaan met mijn gevoelens van teleurstelling in mannen? Op de een of andere manier zie ik ze steeds meer als mannen die veel aan seks denken of daar keihard tegen moeten vechten. Dat vind ik zo’n eng idee. De laatste tijd ga ik ook met een jongen (ik wil verder geen relatie met hem) om waar ik van weet dat die daar ook moeite mee heeft. En dat kwetst mij ofzo, soms zelfs ook met gevoelens van jaloezie omdat ik bang ben dat die gevoelens nooit vanwege mij zullen zijn.. heel verwarrend dus. En ik schaam me er ook voor omdat ik eigenlijk helemaal niet mag verlangen dat mannen mij aantrekkelijk vinden. Ik word er helemaal somber van. Ik hoop dat iemand een antwoord weet hoe ik deze (zondige) gedachten uit mijn hoofd kan zetten. Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je bestempelt zelf je gedachten als zondig. Dan vraagt je houding dus bekering. Keer om van je weg. Dat is de enige manier om zondige gedachten uit je hoofd te zetten! Dat kan letterlijk: je afwenden, de andere kant op gaan (= omkeren, zie je dat?), afstand nemen. Minder letterlijk, maar wél effectief is het om je gedachten te veranderen. Hoe je dat doet? Waarschijnlijk zijn jouw eigen gedachten veel meer gefocust op seks dan jezelf zou willen. In Soφie, een tijdschrift dat wordt uitgegeven door de Stichting voor Christelijke Filosofie (jrg 3, nr. 5, p.51), las ik zojuist de uitspraak: “Denken heeft alles te maken met wat er in je hart leeft.”

Oeps, dat is een confrontatie met jezelf, nietwaar! Of zit ik er erg ver naast met mijn vooronderstelling? Denk er maar eens rustig over na!

Schrijf vervolgens je gedachten letterlijk op papier. Zijn het reële gedachten of is het jouw ‘fantasie’? Welke gevoelens worden opgeroepen? Maak kolommen en zet naast ‘de werkelijkheid’, wat je zou willen. Dus jouw idee en jouw wens naast elkaar. Kom je dan niet tot andere gedachten en gevoelens? Beetje lastig om deze methode zo in het anonieme door te geven, zonder een gesprek erbij. Begin daarom met het eerste: woord voor woord je gedachten opschrijven (met naam en toenaam).

Intrigerend vind ik veel meer je woorden over jezelf. Je schrijft dat je je schaamt en dat je niet mag verlangen dat mannen jou aantrekkelijk zouden kunnen vinden. Geen idee wat je precies bedoelt, maar ook jij bent een schepsel van God en derhalve voor Hem waardevol! Hij heeft mannen én vrouwen geschapen, die op elkaar gericht mogen zijn. Dat je gevoelens van teleurstelling ervaart is natuurlijk goed mogelijk, maar welk verhaal schuilt hier achter? Teleurstelling komt ergens vandaan... niet uitgekomen verwachtingen misschien? Schrijf me nog eens als je wilt!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

teleurstelling
2 reacties
benefietdiner
https://www.youtube.com/watch?v=eTLJo2YuhuE
benefietdiner
Ik hoop dat vraagsteller het bovenstaande filmpje (duur 1 uur) bekijkt dan wordt het een stuk duidelijker voor haar. Link even naar browser kopiëren.