Tekstverwijzing in HSV

Herziene Statenvertaling / Geen reacties

Vraag

Aan de Herziene Statenvertaling. Toen ik in Richteren 13 zat te lezen was ik erg verrast over het gesprek tussen Manoach (vader van Simson) en de Engel des Heeren. Omdat de Engel des Heeren in de ik-vorm spreekt, vat ik dit op als dat die Engel des Heeren de Heere Jezus is. In vers 17 vraagt Manoach naar de naam van de Engel des Heeren. Met de gedachte dat een naam in het Hebreeuwse denken erg belangrijk is, vind ik die vraag niet heel erg brutaal. De reactie van de Engel des Heeren in vers 18 is verrassend. Hij geeft hier wel een naam, namelijk: Wonderlijk. Direct dacht ik aan de beter bekende tekst uit Jesaja 9:5. Daar wordt de Messias Wonderlijk genoemd. Echter er staat geen tekstverwijzing tussen Richteren 13:18 en Jesaja 9:5. Is het misschien mogelijk dat die er wel komt?

Antwoord

Bedankt voor de opmerking; we zullen de tekstverwijzing toevoegen.

Drs. I. A. Kole, secr. HSV

Lees meer artikelen over:

Herziene Statenvertaling (HSV)