Met een echtbreker hertrouwd

Ds. J.L. de Jong / 24 reacties

Vraag

Ik zit al een tijdje met bepaalde vragen en vraag mezelf af of God mij wil vergeven. Het is zo dat ik met een echtbreker ben hertrouwd. Ik hou heel veel van hem en hij ook van mij.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

1. Wie werkelijk met berouw tot God vlucht om Hem op grond van het werk van Christus om vergeving te vragen, zal niet beschaamd worden. Daarin lijkt de Bijbel mij op vele plaatsen glashelder. Die vergeving is duur betaald met het bloed van Christus, maar zondaren mogen het uit genade ontvangen. Ik kan je alleen maar zeggen dat je zo tot Hem moet vluchten!

2. Op wat je daarna schrijft over “hertrouw met een echtbreker” kan ik zonder de situatie te kennen eigenlijk maar heel moeilijk ingaan. Het lijkt zo te zijn dat je nu achteraf inziet dat je toen niet met hem had kunnen trouwen. Misschien wist je dat in de tijd dat jullie trouwden ook heel goed, maar wilde je het niet weten/horen. Nu zie je de zonde daarvan wel in, maar kan je hem ook niet meer missen. Hoe kan je hier nu mee in het reine komen, je bent ondertussen immers ook met hem getrouwd?

Nu ben ik echter al aan het invullen...

Voor mij is duidelijk dat je hier alleen niet uitkomt. Door een antwoord via deze vragenrubriek zal het ook niet lukken vrees ik. Zoek samen met hem een plaatselijke pastor, die voor jullie de dingen helder op een rij kan zetten en ook met jullie tot God kan gaan. Kortom, zoek openheid over deze dingen bij de ambtsdragers, die pastorale verantwoordelijkheid voor jullie dragen. Dan kan met hen ook echt de zonde voor het aangezicht van God bij de naam worden genoemd en vergeving worden gezocht.

Een hartelijke groet,
Ds. J. L. de Jong

Ds. J.L. de Jong

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Soest
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

hertrouwenvergeving
24 reacties
levensbron
vragensteller,
allemaal lange verhalen van mensen die het allemaal goed bedoelen.
Maar je zit nog met heel veel vragen.
Als ik u was, zou ik samen in therapie gaan om het proces, wat zeker nog niet is verwerkt, te verwerken en het een plekje te geven.
Hem opnieuw leren te vertrouwen,want dat is het denk ik waar het om draait.
En dat kunt u niet alleen.
Bidt samen tot God, Hij is uw steun en toeverlaat.
Bidt of de Heere u de weg wil wijzen naar een verstandige en gelovige hulp.

Van harte sterkte toegewenst.
Elizabeth1
@altijdwat
In de paar zinnen die u schrijft stelt u veel vragen. In ieder geval meer dan ik kort in dit forum zou kunnen beantwoorden.

Weet dat het huwelijk een verbond voor het leven is, wat mensen en kerken daar ook van zeggen of van vinden.
Een tweede huwelijk kun je juridisch dan wel vastgelegd hebben, en voor de kerk kan dat dan wel doorslaggevend zijn, voor God zal het eerste maatgevend zijn. Het juridisch correcte tweede huwelijk is dus geen huwelijk zoals het eerste en daarom geen huwelijk zoals de Here God het bedoeld heeft. Het ontbinden van een tweede huwelijk is daarom ook geen echtscheiding maar het loslaten van een overspelige relatie.
Daarvoor hoef je de Bijbel niet tot op de letter naar de grondtekst terug te brengen.

In de Christelijke kerk heeft men allerhande escapes bedacht zoals bijvoorbeeld “schuldloos gescheiden vanwege overspel van die ander”. Of, “er was verschil van geloofsbeleving”.

Men beroept zich dan op bepaalde Bijbelteksten die ik hier niet verder zal uitwerken, u kent ze waarschijnlijk zelf wel.

Weet dan dat het gebruik / misbruik van deze Bijbelteksten hun oorsprong vinden bij de theoloog/humanist Erasmus!! Later werd het gedachtegoed van deze man, weliswaar niet op papier, gepraktiseerd door Maarten Luther en later ook door Johannes Calvijn en doen de kerken, voortkomend uit de Reformatie, dat tot op de dag van vandaag.

Zelf heb ik het boek “Verbonden voor het Leven” in huis. In dit boek wordt op zeer eenvoudige wijze uitgelegd wat een huwelijk, wat een verbond, wat een bloedverbond en wat echtscheiding is. Maar ook alles (zoals hertrouwen) wat daarmee te maken heeft wordt op Bijbelse gronden uitgelegd.
De schrijver van dat boek toont overduidelijk, op Bijbelse grond, aan dat een huwelijk er is tot de dood scheidt. Daarna zijn man of vrouw vrij om een nieuwe relatie aan te gaan, niet eerder. Hertrouwen na echtscheiding als de andere partner nog leeft is overspel. Zie ook de heldere uitspraken hierover van de Heer Jezus en de apostel Paulus.

Het grote voordeel van dit boek is dat de schrijver de Bijbelteksten heeft ingevoegd zodat je tijdens het lezen je Bijbel niet eens hoeft open doen en je alle Bijbelteksten hieromtrent direct bij de hand hebt. Wat wil je nog meer?

Afgelopen zaterdagavond was de auteur op Groot Nieuws Radio te horen. Hij vertelde daar dat door het lezen van dit boek (dat in juni uitkwam) al één huwelijk gered is. Een ander huwelijk is de weg van herstel ingegaan. De betrokken mensen hadden door het lezen van zijn boek de weg naar de Bijbel teruggevonden en gebruikten die weer in hun moeiten.

Ik kan dat begrijpen omdat het grootste deel van de vragen die er over dit onderwerp leven op eenvoudige wijze (dus geen hoogdravend of theologisch taalgebruik) in het boek worden beantwoord. De lezer krijgt weer echt zicht op Gods bedoeling van het huwelijk. Hij gaf en geeft God hiervoor de eer!

Het is te hopen dat nog heel veel mensen “Verbonden voor het Leven” gaan lezen. Het is te hopen (laten we er vooral voor bidden) dat veel mensen de weg naar de Bijbel weer zullen inslaan en niet meer meegaan in de heersende opvattingen van de hedendaagse on-Bijbelse gedachten.

Hier wil ik het maar bij laten. Tot slot wil ik u adviseren ook eens op de website www.hetherstel.nl te gaan kijken, daar is heel veel Bijbels onderbouwde informatie over dit onderwerp te vinden. Daarnaast is er een forum in ontwikkeling speciaal voor mensen die in een echtscheiding zijn terechtgekomen of alleen verder gaan na een echtscheiding.
Van harte aanbevolen.

Graag wil ik u Gods onmisbare zegen toewensen in uw situatie.
shaba1
dank voor de mooie woorden Elizabeth

door jou mag ik weten dat mijn huwelijk alleen op aard
en voor de mensen ontbonden ìs
ook door de uitz van gr nieuwsradio zat av
mag ik nu zeker weten dat er een grote zegen rust op herstel

en als je bid, dan zal de Heer antwoorden.

Bidden jullie ook voor ons?

dat ook mijn (ex) man dit mag gaan inzien?
en wij weer als gezin in dienst van GOD verder mogen
mfrits
@ shaba. Wat een prachtige reactie van geloofsvertrouwen. Ik deel uw vertrouwen en verlangen en bid met jouw mee. Het is Gods liefde en genade die herstel mogelijk maakt.
Op www.hetherstel.nl is een beveiligde community pagina voor o.a. het verzoek waar u over spreekt.