Adam, dat ben jij

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck. Waarom is Adam zo geschapen dat hij kon zondigen? Sommige predikanten heb ik horen zeggen: "O die zalige val". Hoe kun je dat uitleggen? Geloven is “amen zeggen op het Woord.” Maar dan ook op wat er staat in Romeinen 5:12 en dat vind ik juist zo moeilijk. Rom. 5:12: "Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben." Dat we verloren liggen in Adam, daar verzet zich alles in mij tegen. Een predikant zei: "Adam, dat ben jij." Ik weet dat ik zondaar ben. Daar word ik dagelijks mee geconfronteerd, maar het punt is dat ik als een onreine geboren ben. Ik ervaar het als een soort noodlot. Ik wil geloven dat er in Hem geen onrecht is, maar diep vanbinnen ben ik er mee onverenigd en kan ik niet hartelijk voor Hem buigen.

Antwoord

6 reacties
leonard
Dat predikanten de uitspraak "O die zalige val" durven te doen lijkt me zeer schokkend. De zondeval is alles behalve zalig en heeft er juist voor gezorgd dat we van nature niet zalig zijn.
10249
Dat kan ik me bijna niet voorstellen, dat predikanten over een 'zalige val' spreken.
MUS
Toch waren jij en ik in Adam... Was hij niet geschapen, dan waren jij en ik er niet. Was hij zonder kinderen gestorven, dan waren jij en ik gestorven... Nu hij is gevallen, zijn wij in hem gevallen.
Gelukkig kunnen we zo ook 'in Christus' opstaan in een nieuw leven.
En... dat soort predikanten zijn 'supralapsaristen', en begrijpen niet wat het Jezus gekost heeft!
elephant
Context gevalletje.
Lees verder en verheug je bij Rom 5:18.
juni
vragensteller,vraag de persoon die het zegt eens,wat hij daar mee bedoeld als dat kan?
k,ben benieuwd hoor!

een goede uitleg is op zn plaats.

de ds. kan ook bedoelen,dat we ondanks de val.\, er gelijk een mogelijkheid is gekomen om zalig te kunnen worden.
meestal spreken de roomse van ''zalig dit''of zalig dat..
jsml
@vraagsteller, lees Ezechiel 18