Vriend verslaafd aan harddrugs

De Hoop ggz / 3 reacties

Vraag

Mijn beste vriend is al jaren verslaafd aan cocaïne. Alle klinieken al van binnen en buiten gezien. Zijn familie heeft het al een tijd geleden opgegeven en heeft hoegenaamd geen contact meer met hem. Zijn laatste baan is hij door zijn gebruik kwijtgeraakt. Ik bezoek hem wel, maar heb hem sinds zijn overmatig gebruik gevraagd om niet meer bij ons thuis te komen. Mijn vrouw en ik vinden dit niet handig in verband met onze kinderen. Ik sta hier nog steeds achter maar vind het nog steeds één van de naarste beslissingen die we ooit genomen hebben. Een tijdje geleden vroeg hij me mee naar een genezingsdienst van Jan Zijlstra. Hij komt uit evangelische kring, ik uit de reformatorische. Was een mooie dienst. Mooie woorden over hem uitgesproken. Veel gebeden. Volgende dag, na besluit van schoon schip te maken, komt hij bij de dealer om zijn schulden te betalen, ziet daar iemand gebruiken (met naald) en gaat voor het eerst in tien jaar zelf gebruiken met naald (hiervoor snoof/rookte hij). Vorige week trof ik hem aan tijdens dat gebruik. Zijn bouwsel waar hij woont puilde uit van de troep. Geprobeerd met hem te praten. Hij was half van de wereld. Volgende dag gebeld en hem geprobeerd duidelijk te maken dat het echt niet langer gaat zo. Dat hij zichzelf te gronde richt. Weer kliniek voor hem gezocht waar hij terecht kan. Deze gevonden en hem aangeboden. Hij moet er over denken... Vanavond bij hem geweest. Hij vertelde/gaf toe dat hij op heroïne is overgestapt. Ik weet er voldoende van om te weten dat dit zijn dood gaat worden. Hij is een fantastische vriend voor mij en een geweldige kerel, maar ik weet niet wat ik nu nog kan/moet doen. Volgens mij heb ik echt alles gedaan, maar het is blijkbaar niet genoeg. En ja, ook ik weet dat hij uiteindelijk zelf de keuze moet maken en dat hij zelf verantwoordelijk is enzo... Ook dat ik in een dramadriehoek verzeild geraakt ben en zo nog meer. Maar als puntje bij paaltje komt, zie ik iemand waar ik onwijs gek mee ben zichzelf te gronde richten en langzamerhand kapot gaan. Iemand een idee?

Antwoord

De doorgestuurde vraag is aangrijpend en triest. Deze verslaafde heeft een wonder op korte termijn nodig. Menselijk gezien moet zijn omgeving zich voorbereiden op het aankomend overlijden. De verslaafde speelt zijn laatste ‘symfonie’. Het gegeven dat hij na tien jaar alsnog overstapt op spuiten (terwijl hij zich zou laten opnemen) geeft aan dat hij de "fuck-it-switch" heeft ingetrapt. Met andere woorden: het kan hem niet meer schelen en hij gelooft niet dat een behandeling hem kan helpen. De dood zal voor hem een ‘aangename’ bevrijding zijn. Ik begrijp hem goed. I have been there!

Een laatste redmiddel -naar menselijke maatstaven gesproken- is een interventie uitvoeren. Dit is een soort van overval op de verslaafde. Het werkt als volgt. Twee professionals van SolutionS en een paar familieleden en/of goede bekenden zoeken de verslaafde onverwachts op. We leggen keihard uit dat hij doodgaat, de naasten tonen hun verdriet en doen een laatste hulpaanbod voor opname. We nemen hem dan als het lukt terplekke en direct mee (lukt in 50 procent van de gevallen). In Voorthuizen staat het detox-team klaar om hem op te vangen (Voorthuizen heeft Nederlands beste eigen detoxfaciliteit). Na de afbouw/afkick volgt opname in een kliniek van SolutionS.

Zo'n interventie kan ik wel kosteloos voor je regelen. Opname in een SolutionS-kliniek vergt een kleine investering van naasten vanwege de lange nazorg die nodig is voor het slagen van een behandeling. Ook hier zijn regelingen mogelijk.

Laat maar horen als ik nog wat kan doen. Voel je nooit bezwaart mijn hulp in dit soort aangelegenheden in te roepen! Omzien naar anderen gaat boven mijn eigen belang. God heeft me niets voor niets bevrijd!

Met vriendelijke groet,
Stephan Roelofs,
Ervaringsdeskundige Stichting Voorkom

Naschrift redactie: Indien de vraagsteller gebruik wil maken van dit aanbod, dan graag een bericht naar vragen@refoweb.nl. Wij brengen je dan in contact met Stephan Roelofs.

Tags in dit artikel:

drugsverslaving
3 reacties
Dorah
Aangrijpend verhaal!
Vraagsteller, ik vind het bewonderenswaardig dat je zoveel om je vriend geeft. Sterkte toegewenst!
schoenveter
Zeker een moeilijke situatie. Vooral zwaar ook. Ben blij dat er nog mensen liefdevol om hem heen staan.

Even opletten: Het is vragen@refoweb.nl , in het antwoord is de 'l' vergeten, voordat daarin fouten ontstaan...
djmexx
Wat een mooi antwoord met een eventuele oplossing.
Door deze quote "fuck-it-switch" wist ik dat het een uit ervaring gegeven antwoord is.
Heb er zelf ook een soort van ervaring mee, de enige oplossing is die hier beschreven wordt geen enkele andere dan dat zal werken.
Zelf ben ik nog lang niet zover dat ik de "fuck-it-switch" zou hebben omgegooid maar nu al weet ik dat de enige middel is dat je het redicaal en hard aanpakt, geen genade voor de drugs die alles kapot maakt wat het in zijn weg tegenkomt.

Het is zwaar en niet te beschrijven het is de dood en niet het leven.
Alleen God kan je ervan redden.
Dat ik het toch een keer zou mogen geloven