Laat u met God verzoenen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Heikamp. We horen vanaf de kansel vaak de uitdrukking: "Laat u met God verzoenen." Lijkt dit niet op het aannemen van Christus? Of zoals momenteel veel gehoord wordt in evangelische kringen: stel je hart open voor God etc. Hoe is dit te rijmen met anderzijds de boodschap dat zalig worden een eenzijdig Godswerk is? Wellicht zie ik het verkeerd, maar helaas heb ik niet het onderscheidend vermogen om deze zaken in het perspectief te zien, waarin ik het waarschijnlijk zou moeten zien.

Antwoord

"Maar helaas heb ik niet het onderscheidend vermogen om deze zaken in het perspectief te zien, waarin ik het waarschijnlijk zou moeten zien." Dat geldt voor ons allen dat we het licht van Gods Geest nodig hebben om deze zaken recht en zuiver te mogen zien. Daarom is ons gebed toch dagelijks: "Zend, Heere Uw licht en waarheid neder." Dat heeft betrekking op het geestelijke en dagelijkse leven.

De tekst die u noemt staat in 2 Korinthe 5:20. Ik verwijs u maar naar wat de kanttekeningen bij deze tekst in zijn verband opmerken. Die kan ik wel overtypen, maar beter is om het zelf ter hand te nemen en dit biddend te bestuderen.

Er ligt in Gods Woord een spanningsveld tussen onze verantwoordelijkheid enerzijds en Gods verkiezing anderzijds. U kunt dat het beste vergelijken met een gespannen boog. Zo teken ik dat op het bord voor onze catechisanten.

Aan het ene einde schrijf ik dan het woord verantwoording en onder het andere einde het woord verkiezing of wat er mee te maken heeft. Of met uw vraag te antwoorden: laat u met God verzoenen of zoekt de Heere terwijl Hij te vinden is of bekeert u tot de Heere of wie klopt zal opengedaan worden. Allemaal bijbelse begrippen waarmee de Heere tot een ieder komt en oproept tot geloof en bekering. Lees de kanttekening. Hiermee maakt de Heere Zich vrij van ons aller bloed. En het zal klinken in de dag des oordeels: ga weg van Mij, gij die niet wilde dat Ik Koning over u zou zijn. Het was een aangeboden zaak.

Anderzijds de boodschap dat zalig worden een eenzijdig Godswerk is? Daarin ligt het liefelijke evangelie verklaard. We worden in de kanttekening verwezen naar Romeinen 3. Sla uw Bijbel open en zoekt dit hoofdstuk biddend te lezen met de kanttekeningen. Daaruit wordt duidelijk dat het verloren gaan eigen schuld is van de mens en dat het zalig worden een eenzijdig Godswerk is. Zij houden de boog gespannen, zoals de Dordtse leerregels ook doen. Nooit zal iemand God de schuld kunnen geven van het verloren gaan, omdat wij al verloren liggen door de val in Adam.

Romeinen predikt ons de weg der verlossing in Christus om door het geloof met Hem de geloofsgemeenschap met God te beoefenen. De afsnijding van de oude Adamstam en de inlijving in de ware Wijnstok is een eenzijdig Godswerk. Dat leert ons het ruime evangelie van Gods vrije genade. Wat bij de mens onmogelijk is, is mogelijk bij God.

Een nadenkertje: kan die gespannen boog te maken hebben met de regenboog, welke is Christus?

Hartelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

Jezus aannemenverzoening