Engelenkaarten

Ds. A. van Vuuren / Geen reacties

Vraag

Ik ben student, daarnaast heb ik een bijbaantje als oppas bij een aantal gezinnen. Zodoende leer ik verschillende ouder(s) en hun kinderen goed kennen. Eén van de gezinnen waar ik oppas bestaat uit een gescheiden vrouw met drie kinderen. Ik mag haar erg, ik kom er dan ook graag. Inmiddels ken ik haar redelijk en is ze, zo zal ik het maar even noemen, op zoek naar de waarden van het leven. Op zoek naar wat haar gelukkig maakt. Om dit te vinden betreedt ze verschillende paden. Ze gaat naar een therapeut die door middel van handlezing haar verder helpt en dergelijke. Nu was ik daar deze week en ze heeft sinds kort "engelenkaarten" in haar bezit. Voordat ze weggingen, en ik dus als oppas aan het werk ging, trok ze met een vriendin een engelenkaart. Ze gingen elkaar uitleggen wat dit betekent, en ze voelden zich enigszins gesterkt. Ze vroeg of ik ook een kaart wou trekken. Ik heb vriendelijk geweigerd. Ik vond het een lastige situatie. Ik ben daar als oppas en niet als vriendin. Toch zou ik haar graag willen vertellen dat engelenkaarten, handlezing en dergelijke haar niet goed doen. Zoals gezegd mogen we elkaar en zodoende gun ik haar zo het geluk waar ze naar op zoek is. Hoe kan ik haar laten zien dat de weg die ze nu inslaat niet de goede is en waar het ware Geluk wel te vinden is?

Antwoord

Mooi dat je een goede band hebt opgebouwd met die moeder van drie kinderen bij wie je oppast. Vriendschapsevangelisatie is een van de beste methodes. Daarbij is altijd tact vereist. Ik merk dat je daar naar zoekt. Duidelijk is wel dat deze vrouw zich begeeft op het terrein van het paranormale op zoek naar geluk. Het is aan jou om haar duidelijk te maken bij Wie en hoe het ware geluk te vinden is.

Waarom zou je haar niet eerlijk vertellen wat de reden van je beleefde weigering was om een engelenkaart te trekken. Lees voor je zelf Deuteronomium 18 vanaf vers 9 en probeer haar aan de hand daarvan voorzichtig duidelijk te maken waarom God dat verbiedt en dat Hij daarin uit is op ons echte geluk. Je kunt ook denken aan Heidelberger Catechismus zondag 1.

Nu is het natuurlijk heel wat om haar te confronteren met bijbelse gegevens, zeker wanneer ze niet daarbij is opgegroeid. Als tussenstap zou je in reactie op die engelenkaarten kunnen vertellen; ja ik geloof ook in engelen, maar dan anders. Om dan te recht te komen bij Hem die die engelen stuurt om de gelovigen te dienen. De Hoogste Profeet (Deut. 18). Later kun je dan wellicht vertellen dat de Boze God probeert na te apen (zegt Luther). Ook via die engelenkaarten.

Bidt de Heere vooraf om vrijmoedigheid, om openingen en of dat wat je voorzichtig en in liefde probeert door te geven gezegend mag worden. Je voorbeeld als christin is natuurlijk minstens zo belangrijk. Kan ze aan je merken dat je de vrede met God kent en gelukkig bent in Christus door genade. "Welzalig zij die naar zijn reine leer. In Hem hun heil hun hoogst geluk beschouwen. Die Sions vorst erkennen voor hun Heer'. Welgelukzalig zij die vast op Hem betrouwen"(Ps. 2:7 berijmd).

Veel wijsheid, geduld en liefde toegewenst,
Ds. A.van Vuuren

Tags in dit artikel:

occult