Natuurverschijnselen in de eindtijd

dr. P. Trapman / 3 reacties

Vraag

Een (serieuze!) vraag aan iemand met verstand van het weer en van Gods Woord. Ik weet niet of ik hiermee ook de gedachten van sommige anderen verwoord als ik vraag: is het weer van de laatste periode in Nederland een teken van de eindtijd? Is bijvoorbeeld die aanhoudende wind niet apart voor deze tijd van het jaar? Ik herinner me dat in Openbaringen staat dat seizoenen elkaar niet meer zullen opvolgen in de eindtijd, maar ik weet niet meer precies hoe het er staat. Ik denk ook aan het boekje "Est" van Adrian Verbree (waarin dat ook gebeurt en waarin de Wederkomst plaatsvindt).

Antwoord

Bedankt voor de vraag. Allereerst moet ik zeggen dat ik geen meteoroloog ben, ik haal mijn informatie ook uit statistieken die ik op internet en in de krant vind. Verder is het goed om te kijken naar de geestelijke betekenis van dingen die je om je heen ziet gebeuren. Houdt altijd een open oog voor Gods werk. Ook in de natuur.

Na dit geschreven te hebben moet ik echter ook opmerken dat wat in Nederland gebeurt in geen verhouding staat tot wat in de Bijbel beschreven staat over de natuurverschijnselen in de eindtijd. Daarbij... in andere gebieden van de wereld is het weer dezer weken aangenamer dan gewoonlijk in deze tijd van het jaar (bijvoorbeeld in Noord-Europa).

Wereldwijd lijken natuurrampen meer voor te komen dan een paar eeuwen geleden, maar dit kan ook veel natuurlijke oorzaken hebben, zoals veranderend klimaat, meer mensen, waardoor de gevolgen van rampen groter zijn, of betere nieuwsvoorziening, waardoor we meer over rampen weten. Daarbij zien we nu niets van een omvang als de Tsunami van 2004 of bijvoorbeeld de uitbarsting van de Krakatau in 1883, waardoor het weer wereldwijd jarenlang abnormaal was en waar de gevolgen meer op de eindtijd leken te wijzen. (zie hier bijvoorbeeld.)

Samengevat denk ik niet dat het huidige weer ons meer op de eindtijd wijst dan het weer in andere tijden. Wel moeten we altijd waakzaam blijven en voorbereid zijn op wat God voorzegd heeft.

Met vriendelijke groet,
Dr. Pieter Trapman

Tags in dit artikel:

eindtijd
3 reacties
jsml
Sterk? Of simplistisch? Volgens mij is het onruststokerij. Weet-magazine heeft er zojuist ook iets over geschreven. Je kunt natuurlijk overal iets achter zoeken. Achter de titanic, het WTC, aardbevingen, je kunt het zo gek niet bedenken of iemand heeft er wel een angstaanjagende theorie voor.. heeerlijk.... belachelijk!!
jsml
uhm...zonder de voorgaande reacties slaat die van mij eigenlijk ook nergens op.......
sydneylover
Nuchter blijven..

Kijk eens bij het KNMI die qua statistiek het weer in Nederland bijhoudt. We hebben een heel koud voorjaar achter de rug met veel wind uit noord- en oosthoek, maar: over de langere termijn gezien is het niet extreem geweest. Hooguit bijzonder. En aangezien het woensdag naar verwachting meer dan 35 graden wordt zijn we het koude voorjaar al weer bijna vergeten..

Persoonlijk vind ik de wat langdurige koude periode die we gehad hebben meer een bevestiging van de gekte rondom global warming waar conclusies zijn/worden getrokken die wel eens veel te voorbarig zouden kunnen blijken.
Er zijn veel meer periodes bekend van koud en warm weer. Denk ook aan de kleine ijstijd in de 17e eeuw. We hebben er de mooie violen van Stradivarius aan te danken, wist je dat? Omdat die gemaakt zijn van eikenhout die door de koude periode veel minder snel groeiden.

Daarnaast zie je ook uit de geschiedenis dat, wanneer er verschijnselen voorkomen die niet gelijk zijn te verklaren, er heel snel wordt gedacht aan apocalyptische beelden van de eindtijd. Ze zijn telkens onjuist gebleken.
Dat is uiteraard geen reden om niet waakzaam te blijven, maar tegelijk wel om ook nuchter te zijn.