Gehoorzaamheid van Sara

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. Kater uit Rouveen. Ik heb van iemand cd's gekregen met uw preken over de man en de vrouw in het christelijk huwelijk. Ik vind het goed en leerzaam om ze te beluisteren. U zegt dat Sara Abraham gehoorzaam is geweest, toen zij van hem moest zeggen dat zij zijn zuster was... Als ik het goed begrijp stelt u daarin dat Abraham zonde deed, maar dat Sara de plaats van haar man erkende. Maar was dat wel goed dat Sara dat deed? Ik weet dat de vrouw de man onderdanig moet zijn en kinderen hun ouders... Maar moeten wij God niet meer gehoorzaam zijn dan de mensen? Betekent dit niet dat wij ongehoorzaam moeten zijn, als zij iets van ons vragen wat tegen de Tien Geboden ingaat? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

In de gemeente die ik dien heb ik al weer enige tijd geleden twee preken gehouden over de christenvrouw (1 Petr. 3:1-6) en christenman (1 Petr. 3:7) in het huwelijk, binnen een prekenserie over 1 Petrus. In de preek over de christenvrouw in het huwelijk ben ik inderdaad n.a.v. vers 5-6 ook ingegaan op Sara. Nu heb ik zojuist gezocht op de website van onze gemeente, maar de uitgesproken preek staat daar inmiddels niet meer op, dus ik kan de uitgesproken versie momenteel niet meer terug luisteren.

In mijn uitgeschreven versie van de preek(schets) bevat de passage over Sara echter geen verwijzing naar de geschiedenissen van Gen. 12:11 e.v of Gen. 20:2. e.v., waarnaar de vraag verwijst. Ik meen me echter te kunnen herinneren dat ik op de preekstoel bij wijze van illustratie gewezen heb op deze geschiedenis, waarin daadwerkelijk Sara's in vers 6 genoemde gehoorzaamheid zichtbaar wordt.

Op zichzelf is haar gehoorzaamheid in deze geschiedenis inderdaad zichtbaar, maar niettemin was het beter geweest een ander voorbeeld van haar gehoorzaamheid te noemen. Dit voorbeeld kan namelijk de (geenszins bedoelde!) gedachte wekken of voeden, dat de Heere absolute onderdanigheid van de christenvrouw t.o.v. haar man vraagt. Terecht merkt u op dat wij God meer gehoorzaam moeten zijn dan mensen, zodat een vrouw haar man niet mag gehoorzamen wanneer zij door hem gevraagd wordt te zondigen tegen Gods gebod.

Ik hoop dat deze toelichting verhelderend is, van harte Gods zegen toe gewenst rondom het Bijbels onderwijs over het christelijk huwelijk.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Tags in dit artikel:

huwelijkpositie van vrouwsara