Eindtijdrede

Ds. G.A. van den Brink / 3 reacties

Vraag

In Mattheus 24 lees ik over de "eindtijdrede" van de Heere Jezus en daar zegt Hij heel veel. Een ding wat mij wel bijzonder opviel was: "Bid dat je vlucht niet is in de winter of op een sabbat." Dus vroeg ik me af, op een gegeven moment moeten we dus vluchten en we moeten aan Hem vragen of dit niet hoeft te gebeuren in de winter want dan kan het bijvoorbeeld niet prettig zijn op de weg in winterse omstandigheden en dat begrijp ik. Maar dan zegt Hij ook nadrukkelijk dat we dus ook moeten bidden dat onze vlucht niet is op een sabbat en toen gingen er bij mij wat alarmbellen rinkelen. Wij houden als christenen niet de sabbat, zoals de joden dit doen. Is dit dan toch ook voor ons een opdracht, want waarom moet Hij ons daar dan anders voor waarschuwen en dat we er voor moeten bidden? Dit begrijp ik dan niet helemaal.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De vraag naar de verhouding van sabbat en zondag is een veelzijdig onderwerp. De beste studie die ik je kan aanraden, is D. A. Carson (ed.), "From Sabbath to Lord’s Day; A Biblical, Historical and Theological Investigation."

Een plausibele interpretatie van Matth. 24:20 is dat Jezus de gelovigen oproept om te bidden of hun vlucht niet nog zwaarder hoeft te zijn dan het op zichzelf al is. Omstandigheden die het nog zwaarder zouden kunnen maken, zijn het winterweer, of een hooggewaardeerde traditie. We kunnen uit die woorden niet afleiden dat wij de sabbat nu nog steeds moeten houden. Uit dit vers leiden we immers ook niet af dat we in de winter niet mogen reizen.

Kortom, onze visie op de sabbat wordt niet door Matth. 24:20 vastgelegd, maar juist andersom: onze visie op de sabbat bepaalt hoe wij Matth. 24:20 lezen.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

eindtijdsabbat
3 reacties
rotterdam
Christenen houden geen Joodse sabbat - wij vieren de opstanding van Christus.
Deze toespraak was gericht aan Joodse toehoorders.
levensbron
dus......wij hebben onze zondag en dat houd in dat we niet reizen op zondag.
Wat de winter betreft......is het dan niet zo, Ik zal raad geven en Mijn oog zal op u zijn.
de Heere zelf is het die onze levens leidt.
rotterdam
@levensbron : dus...... De sabbat moet je houden - de zondag mag je vieren. Dat is een wereld van verschil.