Seksuele verlangens in vriendschap

Ds. J. van het Goor / 2 reacties

Vraag

Hoe kan je als gewone vrienden het beste met elkaar omgaan als je weet dat seksuele verlangens wel een rol hebben gespeeld en soms ook spelen? Terwijl je dat helemaal niet wilt en de vriendschap juist zuiver wilt houden voor het aangezicht van de Heere? Soms voel je dat dan toch in je opkomen. Wat kan je daar aan doen? Kan je dan, terwijl je dat weet, goede vrienden zijn? Wat zegt de Bijbel daarover?

Antwoord

Beste vraagsteller!

Misschien ligt het eenvoudig, maar ik vind het een lastige vraag. 'Gewone' vrienden zijn en "seksuele verlangens" hebben t.o.v. elkaar… Als er verder geen sprake is van een relatie en wel seksuele verlangens, zit er dan niet ergens iets scheef? Of heb je een relatie en heb je ook verlangens bij een andere vriend(in)? Je kunt best voor iemand iets voelen, maar wat moet ik me voorstellen bij seksuele verlangens? Als je alleen staat in die verlangens, kun je ze ook niet bespreekbaar maken met de ander; je zou de ander in grote verlegenheid brengen. Ik vind het erg lastig om hierin raad te geven zonder verdere gegevens te kennen.

Bij gebrek aan verder informatie kan ik alleen zeggen: Leg je verkeerde gedachten aan de Heere voor om in de kracht van de Heilige Geest hiertegen te strijden. En misschien moet je zo'n vriendschap op een laag pitje zetten.

Maar nogmaals, als ik niet meer weet kan ik niet goed antwoorden. Als je duidelijker wilt zijn in je vraagstelling, zal ik proberen helderder te zijn in mijn antwoord.

Ds. J. van het Goor

Tags in dit artikel:

vriendschap
2 reacties
Daniel
Mijn buurvrouw is 78 jaar, ze past op onze teckel en soms op de kinderen. Zij is mijn vriendin, ik hou van die vrouw.
Seksuele verlangens spelen geen enkele rol, de buurvrouw en ik kennen de bijbel en zijn zorgvuldig met onze vriendschap.Mijn vrouw weet dat ze mijn vriendin is en ze is ook een vriendin van haar.
Samen proberen we de wereld een beetje mooier te maken.

''Gewone' vrienden zijn en "seksuele verlangens" hebben t.o.v. elkaar… Als er verder geen sprake is van een relatie en wel seksuele verlangens, zit er dan niet ergens iets scheef'?

Prachtig antwoord van de dominee, er zit volgens mij wel een beetje boel scheef.

Ik heb ook nog een vraag....., waarom krijg ik met gewone vriendinnen geen seksuele verlangens, waar gaat het dan mis met mij?
Dinand
@Daniel
Daniel ik ben blij om te horen dat er tussen je buurvrouw van 78 niet meer is dan alleen vriendschap.
Dat zou ook niet goed zijn, want dan zit er wel wat scheef.
Waarom jij met gewone vriendinnen geen seksuele verlangens hebt, dat kun je zelf het beste beantwoorden, of je wilt er niet voor uit komen, ben je wel helemaal eerlijk.
Ik hoop dat het goed met je zit.
Vragensteller als je er moeite mee hebt, hoe ga je dan met iemand om.
Hoe ben je gekleed voor elkaar.
Je kunt wel vragen wat de Bijbel er over zegt, maar de bijbel is geen woordenboek.
Je hebt zelf ook een verantwoordelijkheid hoe je met situaties omgaat of je nu een christen bent of niet.
En als je toch wilt weten hoe de Bijbel er over spreekt, dat je niet zult hoereren.