Medicijnen voor botontkalking

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Mijn moeder is 70 jaar en heeft botontkalking. Ze heeft hier nog nooit medicijnen voor gehad, maar de huisarts wil deze nu wel gaan voorschrijven. Het blijkt dat hier verschillende medicijnen voor zijn, ook zeer sterke met verschillende bijwerkingen. Mijn vraag aan u is welke medicatie hiervoor het beste is, zodat zij niet de 'goedkopere' vorm voorgeschreven krijgt.

Antwoord

Je stelt twee vragen: 1. Welk medicijn is het beste? 2. Zijn goedkopere medicijnen slechter?

Vraag 1. Welk is het beste? Moeilijke vraag. Dat wisselt per patiënt en per indicatie. Onze richtlijn adviseert huisartsen hierin. Deze richtlijn is in te zien. U kunt deze hier vinden. U kunt ook kijken op thuisarts.nl   zoekterm: osteoporose

Vraag 2. Van veel middelen is er een eerste: deze eerste medicijn mag gedurende een aantal jaren als enige dit medicijn verkopen. Dan wordt de prijs vaak hoog gehouden. Na zo'n vijftien jaar verloopt de termijn waarbij de fabrikant het middel als enige mag maken. Dan gaan ook andere fabrikanten het maken (andere verpakking/andere vorm van het tablet) en zakt de prijs. Goedkopere middelen zijn dus niet per definitie slechter. Sinds enkele jaren moet de apotheek het goedkoopste afleveren.

Het voordeel van deze 'oudere' middelen, is dat hun werking en bijwerking bekender zijn.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

bottenmedicijn