In de overgang

drs. A. Meijer | 1 reactie | 05-03-2013| 10:04

Vraag

Ik ben in de overgang, maar heb nu steeds last van afscheiding (bruinig). Is dit normaal? Ook heb ik last van pijnlijke borsten. Dat had ik anders alleen als ik ongesteld moest worden.


Antwoord

Beste vragenstelster,

Bruinige afscheiding kan inderdaad bij de overgang horen. Het is gestold bloed vanuit de baarmoeder en komt vaak voor bij de overgang. Pijn aan de borsten die cyclisch gebonden is wordt door de hormoonhuishouding veroorzaakt. Dit geldt ook voor de overgang.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

overgang

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
    14-12-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief
292 artikelen
drs. A. Meijer

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
1 reactie
drj
05-03-2013 / 15:26
Dokter Meijer heeft gelijk als hij zegt dat bruinige afscheiding in de tijd van de overgang voor kan komen.

Wat ik hier nog zou willen toevoegen is:

Als je al door de overgang heen bent en de menstruatie al een jaar of langer gestopt is hoor je geen bloedverlies meer te hebben. Dus als de laatste menstruatie al minstens een jaar geleden is moet je bij bloedverlies in welke hoeveelheid of kleur, naar de huisarts gaan. Er is dan namelijk kans op ernstige oorzaken.
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Onmachtig in geloof

Sinds een tijdje loop ik een beetje vast rondom het geloof. Ik hoop soms zo erg dat het ooit nog goed komt tussen mijn Schepper en mij. En ook zijn er momenten dat die onwil zo vreselijk diep zit. W...
9 reacties
05-03-2026

Christenen beïnvloed door de tijdgeest

Ik waardeer deze website enorm, mijn complimenten. Er is iets wat ik mij afvraag. In onze westerse wereld hebben wij als christenen een behoorlijk comfortabel leven. We hebben godsdienstvrijheid. We...
1 reactie
05-03-2021

Tweeling voorlezen

Mijn kindjes (tweeling) van bijna 1,5 vinden boekjes lezen heel leuk. Na het eten lees ik voor uit de kinderbijbel. Zodra ze de kinderbijbel zien willen ze hem allebei hebben. Als ik ga voorlezen gaan...
3 reacties
05-03-2020
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag