Zoveel verschil van preken

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Als God direct met zijn kinderen communiceert hoe kan het dan zijn dat er zoveel verschil van preken is? Dan heb ik het alleen nog maar over de reformatorische gezindte. In de ene kerk is het helemaal hopeloos (wat o.a. blijkt uit het aantal deelnemers aan het avondmaal), in andere kerken is men op zoek naar de grootste gemeenschappelijke deler (wat uit veel zaken blijkt). Wat me daarnaast opvalt is dat kerkenraden (en gemeenteleden) uit verschillende kerkverbanden elkaar vaak het liefst mijden en dat er allerlei vooroordelen heersen. Zegt God hier niets over tegen zijn kinderen of heeft iedereen misschien zijn eigen referentiekader en gewoonten? Of zijn er misschien heel veel 'dwaalleraars' zoals men mij vroeger zo vaak verteld heeft?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

6 reacties
Hubert
Denk je echt dat God direct met zijn kinderen communiceert? Dat er mensen zijn met een hotlijn naar God? Abraham bv had dat nog wel, hij hoorde een stem ga van a naar b. Ik hoor dat tegenwoordig niet meer zo. Volgens mij gaat het nu via de Bijbel waarin de geloofsbelevenissen van vele eeuwen zijn samengebracht en die ons kunnen inspireren. Daar moeten we steeds mee bezig blijven want het geloof werkt door het Woord. Het Woord is zelfs vlees geworden in Jezus. Zijn onderwijzingen zijn toch duidelijk en samengevat in het liefdsgebod: God liefhebben, je naaste als jezelf. In kerken waar dat niet centraal staat en waar je ook niets van die liefde merkt kun je beter niet vertoeven. Kijk naar de vruchten zegt de Schrift. Er wordt inderdaad veel onzin verkondigd en veel inlegkunde toegepast. Het valt ook niet mee om een tekst sec goed te verklaren. Het valt ook niet mee om van kerk te veranderen, maar soms moet dat wil je geen schade lijden aan de ziel.
MUS
God communiceert niet direct tot Zijn kinderen. God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon; (Hebreeën 1:1)
Natuurlijk kan Hij in bijzondere situaties ook bijzonder spreken... Daar zijn vele getuigenissen uit de zendingswereld het voorbeeld van!
Verder behoren (helaas) de meeste preken tot de categorie 'bijbeluitleg' en niet tot het 'profetisch spreken'.
rian2
We zouden ons met z'n allen alleen maar op het Woord moeten richten, het kale Woord.
Ik bedoel naar wat er staat.
En God spreekt tot ons door Zijn Woord en ook door de uitleg daar van, de prediking.
De Heilige Geest past het toe in het hart.
Let niet op alle verschillen maar zie op Hem, en vraag of je in Zijn wegen en waarheden mag wandelen.
En net als bovenstaande reactie kan de Heere ook op bijzondere wijze spreken, naar ik meen gebeurd dit meestal bij mensen die niet het Woord hebben. De Heere werkt dan door dromen bv.
Roozemond
Helaas is de verdeeldheid heel groot.... helaas helaas... het zou ons tot groot verdriet moeten zijn... laten we daarom het tegendeel laten zien naar elkaar.
Alexander91
Ik denk dat voor een goede prediking we naar Gods Woord moeten kijken. Wat zei de Heere Jezus tegen het volk? (zie de bergrede eens) Waren het altijd donderpreken van hel en verdoemenis? Had Hij het alleen maar over de zonde? Praatte Hij iedereen een zondebesef aan? Lees eens zelf een van de evangelien in zijn geheel (Daar zouden de reformatoren voor zijn geweest: zelf lezen in het woord, geen drempel of menselijk tussenpersoon: Gods woord is voor de zondaren).

Als ik de evangelien lees, dan valt mij op dat Jezus gehoorzaamheid verkondigd: Volg Mij! Kom tot Mij! Dat is het eerste wat Hij de discipelen vraagt. Hij zegt in eerste instantie niets over een nodig zondebesef. Hij houdt ze de redding voor. En volgens mij zijn daar predikanten ook voor. Als er in een preek dus geen redding en geen onverdiende genade te vinden is, dan mist er iets. Dan worden we als de Farizeers in de tijd van Jezus, of de Rooms-katholieke kerk in de Middeleeuwen. Dan krijgen geestelijke leiders de macht. Dat was vroeger, en nu is dat er zeker ook. Wetticisme zal er altijd blijven bestaan.

Als preken geen vrucht brengen, moeten ze van de boom afgehouwen worden. Dan moet er kritisch gekeken worden naar wat we aan het doen zijn, want het is vaak een sterk teken van afwijking van de Schrift. Daar moeten we altijd naar terug. Menselijk opgebouwde theologien zijn gelijk aan de moderne wetenschap: een handvat voor de mens om God niet meer nodig te hebben, want de richtlijnen staan in onze theorie.
elisdewaard
Ik denk dat wat aangekaart is door alexander91 juist is en dat dit nog eens versterkt wordt door een eenzijdige benadering van de Schrift door het 'gewone kerkvolk'. Veel mensen zien alleen maar de woorden 'zonde' en 'verderf' in de Schrift. Zonde. Zonde. Echt heel erg zonde! Want dat leidt tot die sombere kijk op de wereld, tot het wetticisme wat in Nederland veel te vinden is. Laten we ons niet blind laten leiden door dominees, maar zelf ook de Schrift onderzoeken! Hebben we ook geen kerkenraden om dominees op het matje te roepen?

Daarom: Lees elke dag je Bijbel en bid of God je helpen mag in het lezen en in het leven ernaar!