Abortus en miskraam

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over abortus en miskramen. In de krant las ik dat 10% van de kinderen sterft met een miskraam. Ik schrok hier best wel van. Hoe kan het dat zoveel kinderen sterven? En wat gebeurt er met die kinderen? In de kerk hoor je hier nooit iets over. Over abortus hoor je wel regelmatig iets, het zou moord zijn, het is immers al een kind. Nu heb ik het idee dat hier iets niet klopt. Bij een miskraam krijgen kinderen geen naam en geen begrafenis. Een miskraam is jammer maar blijkbaar niet zo dramatisch. Ik denk dat we anders tegenover abortus of anders tegenover een miskraam moeten kijken want nu lijkt het alsof er met twee maten gemeten wordt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

3 reacties
refoweb
Mededeling aan alle vraagstellers op Refoweb:

We plaatsen maximaal 1 antwoord per dag met een doorverwijzing naar oude antwoorden. Stel je een vraag die al eerder is gesteld dan kan het (op dit moment) weken duren voordat het antwoord met de urls gepubliceerd wordt.

Om dat te voorkomen, raden we aan om het archief eerst goed te doorzoeken. Zie 'zoek op woord(en)' rechts van de pagina. Daarnaast kun je ons altijd mailen via vragen@refoweb.nl om meer informatie over je vraag te krijgen.
Spatie
Ik begrijp je niet helemaal. Abortus en miskraam zijn twee heel verschillende dingen. Net zoals "natuurlijk" sterven en euthanasie. Dus waarom er met 2 maten gemeten wordt volgens jou is mij helemaal onduidelijk.
AHHK76
Volgens mij is er hiervoor gewoon een wet. Baby's die sterven na enkele maanden zwangerschap worden niet begraven, maar die ouder zijn wel. Dat betekent niet dat de kinderen die na een korte zwangerschap overlijden geen verdriet geven aan de ouders en geen ziel hebben. Dat is iets heel anders.

Soms is het nog niet eens goed te zien, wat nu het kindje is en wat ander weefsel is. Dus wat moet er dan begraven worden? Volgens mij lijkt het vaak op een hele heftige ongesteldheid, wat er dan loskomt. Vaak is zo'n kindje niet levensvatbaar en sterft het daardoor. Dat is iets heel anders dan een abortus. Dan zijn er mensen die moedwillig een einde maken aan het leven van hun kindje op een manier waardoor het kindje ook eerst nog lijdt.

Het is toch ook iets anders of iemand sterft van ouderdom of dat hij vermoordt wordt vanwege ruzie? Nou is dat niet ongeveer hetzelfde verschil als een miskraam en abortus...?

Het gaat erom dat God de tijd bepaald wanneer ons leven begint en eindigt. Hij wil niet dat wij dat zelf doen. Zodra een moeder weet dat ze in verwachting is, mag ze voor het kindje bidden....

Of is dit niet wat je bedoeld vraagsteller?