Vriend is veel aangekomen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 8 reacties

Vraag

Ik heb bijna drie jaar een gelukkige relatie. We houden veel van elkaar en hebben het vaak over onze gezamenlijke toekomst. Mijn vriend is echter in de afgelopen tijd veel aangekomen en daar heb ik moeite mee. Ik kan hem niet meer "mooi" noemen en daar schaam ik me voor. Is het zo dat je in een relatie elkaar de mooiste van de wereld moet vinden? Zit het niet goed als het niet zo is? Natuurlijk zou ik het liefste willen dat hij afvalt, maar het geeft veel spanning als ik dat aangeef. Dan denk ik, ik moet me er maar overheen zetten, in een huwelijk blijven partners ook niet zo mooi als dat ze aan het begin waren. Maar toch is er een stukje lichamelijke aantrekkingskracht dat van mijn kant minder is geworden en ik weet niet wat ik met deze gevoelens aan moet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand: wie is er het mooiste in het hele land? Voor mij is dat mijn geliefde, omdat ik van hem houd. Betekent dat nu dat ik de knapste man heb die je je maar kunt bedenken? Welnee, maar dat hoeft ook niet. Want wat is knap of mooi? Is dat niet een heel persoonlijke smaak? Als jouw vriend aangekomen is, een buikje heeft gekregen, mag je daar best moeite mee hebben. Neem je gevoelens serieus, dat is jullie relatie wel waard, toch? Ik zou me er niet zomaar overheen zetten, als ik je was, maar nadenken over wat het voor jou daadwerkelijk betekent! Ben je bang, dat hij misschien inlevert op een gezond leven? Doet zijn minder knappe uiterlijk af aan de liefde die jij voor hem voelt? Maak jouw zorgen bespreekbaar. Spanning opleverend of niet: vanzelf verdwijnt een vervelend gevoel nooit!

Weet hij, dat jij je zelfs schaamt voor zijn figuur? Wat doet hij met die wetenschap? Nee, hij zal waarschijnlijk niet uit zichzelf gaan lijnen als hij er de noodzaak niet van inziet.

Vraag is natuurlijk ook wat de oorzaak is van zijn gewichtstoename. Zittend werk gekregen? Niet (meer) sporten? Of meer eten c.q. snoepen? Een andere oorzaak kan natuurlijk ook: dan is een bezoek aan de huisarts geen verkeerd idee. Maar goed, dat is aan hem! Jíj moet met jezelf aan de slag, want mogelijk zit er een behoorlijke barst in die gelukkige relatie! Repareren dus voordat de barst een breuk wordt! Dat lichamen veranderen naarmate partners ouder worden is inderdaad een gegeven. Maar wanneer liefde voor elkaar zich verdiept naarmate het leven vordert is innerlijke schoonheid belangrijker dan een mooi lichaam, neem dat maar van mij aan!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

8 reacties
MUS
Ja,... Decembermaand!
Straks vasten voor Pasen? Genesisdieet?
moedervan2
Ik denk dat je best een probleem mag maken van zijn gewichtstoename. Jij bent verliefd geworden op hoe hij toen was. En je mag best aangeven dat je dit onaantrekkelijk vindt. Anders had je destijds wel een wat dikkere man uitgezocht. Als een man valt op een donkere vrouw en ze gaat ineens haar haar blonderen zal hij er ook zeker wat van zeggen.
Ik kan het me levendig voorstellen dat je dit moeilijk vind, ik vind dikke mannen ook verre van aantrekkelijk. Ben zelf ook veel bezig met gezond eten, niet teveel snoepen en doe regelmatig aan een 'extra gezonde' periode om de aangekomen kilo's weer kwijt te raken. Een mens moet dat ook vind ik zelf. Ik zeg niet dat iedereen slank moet zijn, maar veel aankomen is ongezond en je hebt als christen ook de taak om voor je lichaam te zorgen.
Het is jammer dat je vriend er problemen van maakt als jij er over begint, tenslotte is hij veranderd en wil daar nu dus niks aan doen. Je mag hem best eens vragen hoeveel hij voor je over heeft.
Natuurlijk wordt iedereen wat dikker als je ouder wordt maar elk jaar flink aankomen heeft meer te maken met een ongezonde leefstijl dan met ouder worden. En als hij niet snoept dan moet er iets anders aan de hand zijn, naar de huisarts dan maar.
Misschien gaat het ver, maar ik zou niet willen trouwen met een man die ik onaantrekkelijk zou vinden omdat hij ongezond leeft en veel snoept. Mijn mening is dat je altijd moet proberen aantrekkelijk te blijven voor elkaar. Niet tot in het extreme maar als hij echt flink dikker is geworden, mag je wel verwachten dat hij het eraf gaat lijnen als je het lelijk vindt. Je moet tenslotte ook met hem vrijen straks en dan is een stukje aantrekkingskracht wel nodig op zijn minst. '
Het gaat niet alleen om het innerlijk, al is dat wel het belangrijkste, maar ik vind mijn man nog steeds mooi ook omdat hij niet veel veranderd is sinds onze trouwdag. Ja... iets meer rimpels en een klein buikje (terwijl hij niet zwaarder is), maar dat geldt voor mezelf ook na 2 zwangerschappen.

Ga dus eens een gesprek met hem aan en spreek het uit. Wil hij er niets mee doen en vindt jij het echt heel vervelend dan kun je er zelfs met hem over hebben dat je zo het huwelijk niet in kan met hem. Wees trouw aan jezelf en aan je gevoel.
mortlach
Moedervan2 zet het nogal dik (ahaha) aan. Ik lees nergens dat de man in kwestie er niets aan wil doen. Je haalt wel meer dingen aan die ik nergens in de vraag teruglees. Stukje eigen frustratie misschien?

Grote kans dat die man in kwestie er ook van baalt en dan helpt een 'zeurende' verloofde ook niet echt. Alles wat de partner te zeggen heeft, weet die man immers al en te horen krijgen dat je niet langer aantrekkelijk bent voor de ander is nou ook niet echt een opsteker.

Maar goed, de situatie is lastig. Ik denk dat het erg belangrijk is je af te vragen waarom jij, de vragensteller, wilt dat hij verandert. Nou goed, daar ben je duidelijk in: JIJ zit met het probleem, dus moet HIJ veranderen. Dat is geen goede startpositie.

Weet je waarom hij zoveel dikker is geworden? Wat is 'veel' en wat is 'de afgelopen tijd'? Heb je al aan hem gevraagd wat het met HEM doet, hoe jij hem kunt helpen voor HEM, niet voor jou? Dat jij daar dan straks baat bij hebt is mooi meegenomen, maar als je duidelijk laat merken dat het je om HEM te doen is, is dat voor iedereen beter. Dan voelt hij zich niet gedwongen en heb jij weer een slanke(re) en gezonde vriend. En gelukkig, neem ik aan, want heel gelukkig zal hij zich op dit moment niet voelen.

Is samen een abonnement op de lokale sportschool nemen misschien een idee? Let wel: samen. En dan samen iets vinden wat je allebei leuk vind. Want je hebt een gezamelijk probleem, dat vergt ook een gezamelijke oplossing.

Vraag je ook eens af hoe jij je zou voelen als de rollen waren omgedraaid. Hoe zou jij dan willen dat hij reageert? Behandel anderen zoals je door hen behandeld wil worden
altijdwat
wat ik me afvraag is of 'het dik zijn' echt de reden is dat je afstand tot hem voelt. Misschien speelt er onderbewust wel veel meer.
katlheen
Ach, mijn vrouw vond dat ook bij mij. Intussen sport ik regelmatig en wrijf ik het er bij haar dagelijks in dat ze niet meer zo strak en slank is als voorheen, nu ze 2 kinderen op de wereld heeft gezet....:-)

Enfin, vraagsteller moet bij zichzelf te rade gaan of dit het enige probleem is, of dat er meer achter zit. En duidelijk maken wat jij er van vindt. Ik ben ook niet van de dikke vrouwen, en mijn vrouw weet dat ook. Omgekeerd is zij ook niet van de dikke mannen.
mortlach
Ach, ik kan best begrijpen als iemand van 80 naar 120 kilo gaat, dat dat even slikken is. Ik neem aan dat het de vraagstelster niet om 2 kilo te doen is.
Catherine
Het oog wil ook wat, geldt ook voor de dames Mortlach. Ik denk dat er meer aan de hand is dan slechts een paar kilo's, het zullen veel kilo's zijn en bij mannen gaat dat eigenlijk altijd in hun buik zitten. Ze had dus een knappe vriend en nu een vadsige, met een dikke pens? Of overdrijf ik dit? Ik zou hier als jonge deerne ook van balen. Als je 35 jaar getrouwd bent, boeit de buitenkant misschien niet meer zo, maar toch wel op die leeftijd?
Heeft niets met knap te maken! Maar zij is gevallen op een bepaald type, waaraan hij nu niet meer aan voldoet en wegens eigen schuld neem ik aan.
Ik zou het gewoon opengooien vraagstelster. Je hebt al 3 jaar een gelukkige relatie, schreef je, dus zoiets moet toch bespreekbaar zijn?
En dan niet aanvallend, maar meer: zeg, wat denk je er van als wij samen zouden gaan hardlopen/aanmelden op de sportschool/tennissen, vul zelf maar iets leuks in.
Sterkte en tact gewenst!
Nomad
Volgens mij staat of valt het allemaal een beetje met het antwoord op de vraag of hij er al dan niet voor "kiest" om aan te komen. En er vervolgens niets aan doet, als dit tot de mogelijkheden behoort.
Let er wel op dat hij over een paar jaar waarschijnlijk ook wat minder haar gaat krijgen..