Trichotillomanier

drs. J. de Jongh-van Hoof / 2 reacties

Vraag

Ik lijd aan Trichotillomanier waardoor ik zowel geen wimpers als wenkbrauwen meer heb. Ik las op internet dat dat te maken heeft met je impulsbeheersing. Maar waar kan ik in therapie gaan om hier vanaf te komen? Ik heb al zoveel gezocht op internet! En ik vind het echt erg dat ik dit doe. Ik schaam me ervoor en durf soms bijna niet naar buiten te gaan.

Antwoord

Trichotillomanie zie ik als huisarts zelden. Ik heb het eenmaal eerder meegemaakt. De behandeling is volgens mij niet veranderd: psychologische/psychiatrische hulp. Niet omdat je gek bent, maar omdat het vaak behandeld wordt als een obsessief compulsieve stoornis. De behandeling kan bestaan uit medicatie. Deze medicatie kan ook door je huisarts voorgeschreven worden wanneer deze zich thuis voelt in deze materie en je klachten niet zeer ernstig zijn. Ook wordt cognitieve gedragstherapie toegepast.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

2 reacties
Daniel
Trichotillomanier, ik werk al tien jaar in de psychiatrie, ik heb alleen maar gehoord van trichottillermanie,
ik heb er wel over geleerd.

Er zijn vele behandelingen mogelijk waarvan de één al effectiever is dan de anderen. Medicatie is een van de behandelingen maar ook gedragstherapie kan wonderen doen bij mensen die Trichotillomanie hebben.

Zo leerde ik dat, de deskundige is echt een deskundige, medicatie en/of gedragstherapie kunnen helpen.

Sterkte vragenstelster.
jvos
Beste vraagsteller, op dit moment doet de Radboud Universiteit onderzoek naar een nieuwe behandelvorm van trichothillomanie; misschien iets voor jou? Zie link: http://www.ru.nl/@813606/pagina/