Goede boeken van vroege kerk

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan ds. N den Ouden. U geeft op een vraag op Refoweb een antwoord met wat tips voor het lezen van goede boeken. U noemt de puriteinen. Ik heb al onwijs veel gelezen van de puriteinen, behalve de moeilijke boeken. Eigenlijk zou ik een boek willen lezen van wat heiligen uit de vroege kerk, zoals Ambrosius of Augustinus. Zijn hier ook relatief makkelijke boeken over, die voor een jong iemand goed te lezen zijn? Misschien een biografie of iets dergelijks? Weet u wat titels? Ik ben niet op zoek naar een boek met allerlei dogmatische of confessionele dingen, maar gewoon waar je als jonge christen wat aan hebt. Of bijvoorbeeld een biografie. Zou u wat titels kunnen noemen? Ik wil u alvast bedanken.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Fijn dat er jongeren zijn die zich in de Vroege Kerk willen verdiepen! Er is trouwens juist in deze tijd weer een grote belangstelling voor de kerkvaders. Bij "relatief makkelijk" aarzel ik wat. Het gaat bij de kerkvaders wel om boeken die 1500 jaar geleden geschreven zijn. Er is dus best een grote cultuurkloof, en er moet dus honderden jaren overbrugd worden. Maar ze zijn tegelijk soms heel verrassend nabij.

Ik voel mezelf geen groot kenner van de vroege kerk. Ik ben vooral wat met Augustinus bezig. K. van der Zwaak schreef: "Augustinus, de kerkvader van het westen". Niet echt een makkelijk leesboek, maar bij enige inspanning geeft het goede informatie. Zelf valt me op hoe opvallend goed leesbaar de preken van Augustinus zijn. Het is een vermaak om ze te lezen. Ik noem bijzonder zijn prekenbundel: "De weg komt naar u toe". Preken uit het Johannesevangelie. Het zijn preken die niet moeilijk zijn, maar je erg aan het denken zetten.

Niet te vergeten, en dat had ik ook als eerste kunnen noemen: "De Belijdenissen" van Augustinus in de goed leesbare vertaling van Wim Sleddens. Hierin vertelt Augustinus in gebeds- en belijdenisvorm zijn leven. Geen boek om even vlug vlug door te nemen, maar wel diep en onvergetelijk.

Er is nog meer te noemen, maar hier laat ik het maar even bij!

Hartelijke groet,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

Augustinusoudvader