Wonder in de bijbelse betekenis

Ds. N.P.J. Kleiberg | Geen reacties | 28-03-2004| 00:00

Vraag

Wat betekent eigenlijk het woord wonder in de bijbelse betekenis?


Antwoord

We zouden kunnen zeggen dat de HEERE wonderen deed. Dat zijn bijzondere gebeurtenissen die plaatsvonden, om daardoor het woord te bevestigen. Vandaar dat er meerdere malen staat: en de Heere deed daarop (= het woord) wonderen en tekenen. Maar dit alles is uitzondering. Niet het wonder of teken, maar het woord is het middel waardoor de levende God Zich openbaart. Het wonder of teken heeft ondergeschikte betekenis. Het dient om geloof op te wekken en te versterken. De betekenis van wonderen en tekens wordt altijd beperkt door de openbaring van God door middel van het woord.

Ook de boze machten hebben grote kracht: de Egyptische tovenaars konden sommige wonderen van Mozes nadoen (Ex. 7:11, 22; Ex. 8:7) ook valse profeten konden wonderen en tekenen aankondigen (Deut. 13:1). Vooral in de laatste dagen zal de satan al zijn krachten inspannen om zo mogelijk zelfs de uitverkorenen te verleiden door wonderen en tekenen (Matt. 24:24; Marc. 13:22; 2 Thess. 2:9; Opb. 13:11). Dergelijke wonderen worden door God toegelaten. We moeten bij een teken of wonder dus altijd vragen naar wat of wie erachter zit en de geesten onderscheiden.
 
In sommige perioden komen meer wonderen voor dan in andere. In de geschiedenis van de aartsvaders staan vrijwel geen wonderen, maar de geschiedenis van de uittocht uit Egypte en Israëls vestiging in Kanaän is vol wonderen en tekens. Ook de profeten Elia en Elisa waren echte wonderdoeners, andere profeten veel minder. Bij Jezus Christus zijn de wonderen en tekens een openbaring van zijn heerlijkheid. In de apostolische tijd moesten wonderen de prediking van de apostelen bekrachtigen en de naam van Jezus verheerlijken.
 
Algemeen kunnen we zeggen, dat de HEERE bijzondere wonderen en tekenen gaf (stok werd slang enz.) om Zijn woord te bevestigen. Waar het woord gekomen is, zegt de apostel, hebben wij die tekenen niet meer nodig, die in wezen alleen gegeven zijn naar de heidenen en ongelovigen toe. Maar degenen, die de Heere hebben mogen kennen en vrezen, hebben aan Zijn woord genoeg. 
 
Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

wonder
Dit artikel is beantwoord door

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
    03-05-1945
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Inactief
78 artikelen

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Afhankelijkheid is onvolwassen

Ik sta in mijn leven voor problemen die ik onmogelijk zelf kan oplossen. Dit maakt me soms bang en ik voel me heel machteloos en hulpeloos hierin... Maar als ik dan de Bijbel lees, zie ik zoveel verha...
Geen reacties
28-03-2015

De gelovige als bouwwerk van God

Ik heb een vraag over het bijbelgedeelte in 1 Korinthe 3 over de gelovige als bouwwerk van God. "De akker van God, het bouwwerk van God bent u. Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb...
Geen reacties
28-03-2009

(...) zijn belangrijkste punt: het lijden is nu voorbij. Hij vond: waarom zoveel ophef maken over iets wat kort duurde en nu voorbij is. M.a.w. hij bedoelde: wie wil niet kortstondig lijden voor iets met eeuwige waarde? (...)

Een zwager van mij is van de kerk afgegaan en wil er niets meer van weten. Op een avond hebben wij een lange discussie gehad over een aantal zaken. Eén van de strijdpunten was het volgende: het lijden...
Geen reacties
28-03-2007
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag