Onze Vader zingen

Ds. W. C. Meeuse / 4 reacties

Vraag

Mogen we het Onze Vader zingend danken, in plaats van een dankgebed? Het is het volmaakte gebed die de Heere Jezus ons heeft geleerd door Zijn Woord. Dit gebed moeten we dan ook dagelijks bidden, maar is het, ook bijbels gezien, de bedoeling geweest van de Heere Jezus dat we het zo gaan gebruiken dat we, na bijvoorbeeld een kerkelijke bijeenkomst, dit zingend danken en dan niet meer verder een dankgebed doen? Of dat we het gezamenlijk zingen aan de tafel voor het eten? Kunnen we in de Bijbel lezen dat er zingend wordt gebeden?

Antwoord

Als de vraag is: mag je zingend danken en bidden?, dan is het antwoord: mag je dat nalaten? De meeste psalmen in de Bijbel zijn gebeden die gezongen worden. En wij zingen ze toch ook? Achterin ons psalmboek staan bij de Enige Gezangen een gebed  vóór en een gebed ná het eten: die worden toch gezongen? Mag je het Onze Vader zingen? Zie Gezang 5 achter de psalmen. Weliswaar in een wat uitgebreide vorm berijmd. Maar wel om te zingen!

We noemen dit gebed van de Heere Jezus wel het aller volmaaktste gebed. Als dit gebeden wordt (niet opgezegd!!!) dan zit er ook alles in. Het was in vorige eeuwen gebruikelijk om de kerkelijke gebeden af te sluiten met het Onze Vader. Zie de gebeden achter in het psalmboek en bij de sacramenten. Maar nodig is dit niet. Lees b.v. de uitleg van het Onze Vader in de Heidelbergse Catechismus (zondagen 45 t/m 52). Dan zie je dat in dit gebed alles aan de orde komt wat voor ziel en lichaam nodig is. En dat behoeft geen verdere uitbreiding.

Of we een gebed nu wel of niet zingen, laten we er erg in hebben wat we doen als we bidden en danken: we zoeken het aangezicht van de Heere. En daarbij past de hoogste eerbied.

Kortom: we leren juist uit de Bijbel dat er veel gebeden gezongen worden. Laten we dat maar meer gaan doen, meer zingen.

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

Onze Vaderzingen
4 reacties
Roozemond
Zingen is 2x bidden zei Luther ooit...
Ik vind het prachtig om het Onze Vader te zingen aan het einde van een lesochtend met de kinderen van mijn klas. Er zijn kinderen die thuis niet bidden of danken, op school heb je een mooie kans om dit juist ook met die kinderen te doen.
Bert
stond er vanochtend niet een andere foto bij"?? :)
Race406
Lees Mattheüs 26 vanaf vers 26 maar eens. Na het eten werd er niet opnieuw gebeden/gedankt, maar zongen ze "de lofzang".
Dus waarom zou je niet een lied mogen zingen ter afsluiting van de maaltijd? Het danken na het eten is een andere discussie die al vele malen gevoerd is overigens... Maar in de Bijbel komen we dat op die manier niet tegen..
Dirk
Pas werd ik er mee geconfronteerd dat een gezongen versie van het Onze Vader als achtergrondmuziek werd gebruikt. Er daar heb ik wel moeite mee. Maar wat betreft het zingend bidden: wie is er niet opgegroeid met het "Ik ga slapen, ik ben moe"?