Niet alleen maar slechte programma's op TV

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ds. Kleiberg zegt dat hij het jammer vind dat de tv in vele huiskamers is doorgedrongen. Alsof de tv alleen maar slechte programma's uitzendt! Wat te denken van informatieve programma's, het journaal, documentaires, de EO? Ik ben van mening dat je gerust tv kan kijken, mits de programma's in overeenstemming zijn met Gods Woord. Over internet wordt geen woord gerept. Daar is de toegang tot sites die niet in overeenstemming zijn met Gods woord nog veel groter! Iedereen keurt dit goed, maar de tv is bij voorbaat al slecht. Laten wij als christenen juist proberen om meer christelijke programma's op de tv te krijgen. Op deze manier kunnen ook ongelovigen (aan)getrokken worden door Gods liefde en gered worden!

Antwoord

Eigenlijk voel ik er niet veel voor om hierop te antwoorden, omdat het een welles nietes wordt.

Dat de HEERE door middel van een medium werkt waar zoveel zondigs op bedreven en Zijn Naam gelasterd wordt, kan er bij mij niet in. Ondanks dat je een utopie voorstelt, alsof ongelovigen hierdoor aangetrokken zullen worden.

Daarbij komt nog, dat het er niet omgaat wat God kan, maar dat wij ons ver zullen houden van iets waar Zijn Naam niet mee verenigd kan worden. Toch geef ik het volgende als een gedachte gang mee. Als ik een pan met aardappelen voor mij heb staan, waarin een klein vergiftigd aardappeltje zit, dan eet ik er niet meer van. De TV zet een pan met aardappelen voor waar "misschien" een klein goed aardappeltje in zou kunnen zitten en de rest is vergif. En wij maar smullen.

Het vergelijk met internet, waar de gevaren ook onnoemelijk groot zijn, gaat toch niet helemaal op. Bij de TV krijg je alles voorgezet en over je heen. En van de overbekende knop, die je kunt gebruiken, geloof ik niet meer. De praktijk heeft dat al duidelijk bewezen. Bij internet zul je "bewust" naar een site moeten gaan die verderfelijk is, zoals je ook bewust bepaalde lectuur kunt kopen.

In het natuurlijk leven blijven wij zover mogelijk bij afgronden vandaan. Het lijkt in het geestelijke leven wel dat we willen kijken hoe dicht we nog bij de rand van de afgrond kunnen komen, voordat we er in storten. Nee, dan houd ik maar veilige afstand. Er is al genoeg verdorvenheid in mijn hart dat ik dat zonder TV al niet vertrouw, laat staan met TV. En daarom gooi de TV maar in de afgrond.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Lees meer artikelen over:

tv