Jij daar!-avonden

Redactie Refoweb / 29 reacties

Vraag

De Jij daar!-avonden zijn avonden waarop veel refojongeren komen. Ook spreken daar Ger. Gem.-dominees. Mijns inziens zijn dit waardevolle avonden. Ik ben lid van de Ger. Gem. en gisteren waarschuwde de dominee voor deze avonden. Hij vond dat er teveel vreugde was en dat er te makkelijk gezegd wordt dat je bekeerd bent/wordt. Ik hoor wel vaker van mensen dat zij tegen deze avonden zijn omdat het allemaal te makkelijk voorgespiegeld wordt. Er wordt te weinig gesproken over de zonde en de berouw die je daarvan moet hebben, iets wat toch echt vooraf gaat aan de bekering... Toch vinden zij dat dat vaak vergeten wordt. Ik vind het verwarrend dat de ene Ger. Gem.-dominee op zo'n avond spreekt en een andere dominee voor deze avonden waarschuwt en zou graag willen weten: wat is waar? En kan ik achter zulke avonden staan of kan ik er beter wegblijven? Hoe moet ik mijn keuze gaan maken hierin?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Inderdaad, wat een verwarring. Zo nemen we elkaar de maat in reformatorisch Nederland. De ene dominee vindt dat de andere dominee van dezelfde kerk niet genoeg spreekt over zondekennis en berouw (of andersom) en teveel (of te weinig) de vreugde in Christus benadrukt. Laten we Gods Woord als uitgangspunt nemen en niet de leer van een kerk of de mening van een dominee. Ga maar eens met je geopende Bijbel bij een lezing van Jij daar! zitten. Dat kan zelfs in je huiskamer, omdat de avonden ook worden uitgezonden via de RO. Doe als de gemeente van Berea en onderzoek of wat er gezegd wordt tijdens zo'n avond, in de lijn is met Gods Woord. Maar doe datzelfde ook met de uitspraken en preken van je eigen dominee. Gods Woord is immers onze leidraad. Niets meer en niets minder.

Dan nog wat. Als we hier op aarde weigeren om God de lof en eer te geven die Hem toekomt, wat hebben we dan in de hemel te zoeken?

Zie onderstaande urls:

Redactie Vragenrubriek

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/17769

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/9662

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/9603

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16571

Lees meer artikelen over:

jijdaar
29 reacties
karlo
@dkw...... Daniel bedoelt precies het tegenovergestelde van wat hij schrijft.........huh???
Het zou wat duidelijker worden als hij dat ging bevestigen. Ik schrijf dit echt zonder stoom uit mijn oren.
Daniel
Nu......, ik ben opgevoed met dat ik niet zomaar in de hemel kom. Daar moet ik zondekennis voor hebben, diep in het stof buigen. En afwachten wat God met mij wil......., ja..., met veel mitsen en maren is er nog een sprankje hoop.
En ik ben het met iedereen eens die zegt dat er een rechtvaardige God is, niet met mensen die denken dat God er is om ons een lesje te leren.
Zelf geloof ik in een barmhartige God, een God die een beetje op mij lijkt.

Nu ga ik aan het werk op een afdeling met psychiatrische patienten. Nou ja ...aan het werk, ik heb een slaapdienst, als het uit de hand loopt zie ik het wel.

Wat ik graag zou willen is dat wij als refo's niet zo scherp zijn, meer liefde voor elkaar hebben en ook voor de niet refo's.
altijdwat
Nou Daniel, werk en privé gescheiden houden he:-)... wie was degene die hier scherp was en een beetje kort door de bocht reactie gaf... Gooi je bij je patienten af en toe ook zulke 'bommetjes' neer?:-) Zal lekker hectisch dienstje worden dan.
Je uitspraken lokken in ieder geval wel reactie uit, dat is dan weer een kwaliteit die je op je werk vast ook weer kan gebruiken.
Mariaa
Ik hoorde een keer iemand zeggen dat je op twee manieren kunt reageren op ontwikkelingen als Jij daar! en Heart Cry: je kunt er tegen tekeer gaan en het helemaal afbranden, mensen waarschuwen om er niet naar toe te gaan etc. Je kunt het echter ook als spiegel gebruiken en jezelf de vraag stellen als kerkenraad, dominee of ouderen: waarom worden jongeren naar zulke avonden getrokken? Wat missen zij in onze traditionele kerken dat ze daar hun heil zoeken. Nou, petje af voor een dominee die zoiets zegt!
schaapje
Citaat Daniel: Zelf geloof ik in een barmhartige God....een God die een beetje op mij lijkt...

Ik hoop dat je deze keer niet bedoelt wat je hier schrijft!
Daniel
@schaapje
Sorry, het moet zijn:' ik lijk op God'.
Ik ben een mens en geschapen naar Gods evenbeeld.

Omdat we verschillende mensen zijn hebben we ook zo veel verschillende Goden.
Mijn God is de beste....., tja, de God van jou lijkt die niet een beetje op jou?

Toch geloof ik in een God die barmhartig is en er is voor mensen die van de goede weg zijn afgedwaald, als God zich niet meer bekommert om de zwakken in onze samenleving, wie dan nog wel?
Daarom heeft God ons geschapen naar Zijn evenbeeld, daarom geloof ik in God.
Wel in de God waarop ik lijk.
Omega
Gisteravond Jij daar!-avond bezocht in Gouda. En inderdaad is er een groot verschil tussen de boodschap op deze avonden en de prediking in veel kerken. Bij veel kerkdiensten in (vooral) de rechterflank staat er maar één bijbelse waarheid centraal, bij deze jongerenavonden alle drie: 1. Gods eis aan de mens om zich te bekeren, 2. onmogelijkheid van de mens om zichzelf te bekeren, 3. Gods Geest die de bekering in het hart van mensen werkt. En daarom klinkt iedere jongerenavond de boodschap: Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven!
wk156
Waarom ga je naar avonden van jij daar als de Ger. Gem. zelf ook avonden voor jongeren organiseerd?
jsml
@wk156, waarom níét???