Allah = God?

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Ik vind het ieder geval te ver gaan om te zeggen dat Allah een vorm/uiting van de duivel is. Ik denk dat het antwoord in de richting van de eigenschappen van Allah ligt. Deze komen voor een groot deel overeen met de eigenschappen van de God van de Bijbel, maar zijn soms essentieel anders. Nu vraag ik me af: Is Allah de manier waarop moslims God dienen? Wat is uw visie?

Antwoord

Het kan de schijn hebben, dat Allah en God met elkaar te maken hebben, of dat het dezelfde God is, maar met een andere naam en Die op een wat andere manier geloofd en beleefd wordt. Echter dit is niet waar.

Mohammed de grondlegger van de Islam (= onderwerping) leefde van 570-632 n. Chr. Naar zijn eigen zeggen heeft de engel Gabriël hem een paar maal bezocht en is hij daardoor geroepen om als een profeet op te treden. Aanvankelijk had hij ook christenen en joden in zijn godsdienst willen opnemen, op voorwaarde dat zij hem als een profeet zouden erkennen.

Als je zegt dat de Schrift ons leert dat er maar één God is, is dat waar. Maar dat wil niet zeggen dat mensen zelf geen goden gemaakt en bedacht hebben. Denk aan de vele voorbeelden in het Oude Testament, bijvoorbeeld Baäl, Astarte enz.. Maar de Psalmist spreekt er dan ook van: Zij hebben een mond, maar spreken niet, zij hebben ogen, maar zien niet, enz.

Waarom kunnen zij niet Dezelfden zijn?
1. Als we zien op de verschillen tussen de eigenschappen van God en van Allah, dan verschillen die zelfs erg veel. Allah zet aan tot zelfverlossing, maar God bewerkt de verlossing in en door Christus.

2. De Islam erkent Christus wel als een Profeet, maar niet als De Verlosser. En als dan God de Vader van Jezus Christus is en de Islam zegt, dat dat niet kan, dan zeggen zij daarmee indirect, dat zij een andere god hebben, die zij Allah noemen. Want Christus is de Zoon van God en als dat door de Islam erkend wordt, dan zouden wij kunnen zeggen dat Allah en God dezelfden zijn. Maar als dat niet zo is, volgens hen, dan moeten het verschillende goden zijn. Waarmee ik dan belijd dat er een enig God is en kan voor mij Allah niet de god van de Bijbel zijn.
3. De Islam miskent de verlossing door Christus, maar zet aan tot een soort zelfverlossing, waartoe zij vele lasten elkaar opgelegd hebben. De miskenning van het werk van Christus maakt een onoverkomelijk kloof tussen de Islam en mij. Vanwege dit feit is er geen enkel raakvlak tussen Christendom en Islam. Concreet: Allah en God zijn niet delfden en hebben niets met elkaar gemeen. God is een enig God en daarom kan Allah dit voor mij niet zijn.

Als je tenslotte stelt dat het je te ver gaat om te zeggen dat Allah een vorm/uiting van de duivel is, moeten we wel stellen dat het voortkomt uit een menselijke gedachte, invulling en beleving (zie Mohammed). En dan zegt de apostel Johannes in 1 Johannes 4:1-3, en dat zegt genoeg: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld. Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God; En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld."

Ds. N. P. J. Kleiberg

Tags in dit artikel:

islam