Geen maagd meer

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 jaar (bijna 19) oud. Er is iets waar ik heel erg mee zit op het moment. Ongeveer twee jaar geleden heb ik een relatie gehad van ongeveer zeven maanden lang. Het was ook tegelijkertijd mijn eerste serieuze relatie. De jongen waar ik de relatie mee had was christelijk. Wel op een (even gek gezegd) 'lichtere' manier als dat ik het geloof zie en beleef. Maar in de laatste periode van die relatie zijn we op lichamelijk gebied veel te ver gegaan. Ik ben dus geen maagd meer en vind dit heel erg. Mijn probleem is nu dat ik verliefd ben op een 21-jarige jongen. We gaan nu ongeveer vier weken met elkaar om en we kunnen het heel goed met elkaar vinden, ook op het gebied van geloof, wat ik erg fijn vind. Ik weet dat het van zijn kant af ook goed zit naar mij toe, maar ik durf niet te zeggen dat ik geen maagd meer ben. Ik ben zo bang dat hij daardoor geen relatie met mij aan zou willen gaan, maar ik weet dat ik het hem een keer moet zeggen maar ik weet niet wanneer. Ik vind het zo moeilijk en heb er zo'n spijt van. Ik wil graag om raad vragen hierin. Wat is het beste, moet ik het nu al vertellen? En denkt u dat er grote kans is dat hij daardoor geen toekomst meer ziet met mij?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Helaas kun je het verleden niet ongedaan maken. Je nieuwe vriend zal dus ooit, op de een of andere manier, moeten weten (of er achter komen) dat je geen maagd meer bent. Wanneer het de beste tijd is om hem te vertellen over je vorige relatie zul jezelf uit moeten vinden. Je kent deze nieuwe vriend nu een paar weken. Dat is nog maar kort. Maar ja, misschien wel lang genoeg om serieuze en moeilijke onderwerpen aan te roeren.

Ook de mogelijkheid dat hij geen toekomst meer met jou ziet kan ik niet voorspellen. Ik zou zeggen, dat het fifty-fifty is. Of zoals mijn oma vroeger zei: "ja héb je, nee kun je krijgen." Jíj kent hem, ik ken hem niet. Probeer een goed moment uit te zoeken, hoewel ik ook niet kan zeggen wanneer dat goede moment er is, of hoe het er uit moet zien! De enige zekerheid die je hebt zit 'm in je zin: "Ik weet dat het van zijn kant af ook goed zit naar mij toe!" Dat mag je vertrouwen geven, toch?

En dan nog: bega in deze relatie niet dezelfde fout door vooruit te lopen op een huwelijksrelatie!

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

maagdseksualiteit voor het huwelijk
3 reacties
dkw
Als die jongen van jou houd zal hij je echt niet verstoten als je zoiets verteld.
Natuurlijk is het erg jammer, maar het kan iedereen overkomen.
Dat je geen maagd meer bent is net zo erg als dat je vriend vroeger een snoepje heeft gestolen van zijn moeder.
Er is geen gradatie in zonde, zeker in dit geval word het 7e gebod enorm zwaar geoordeeld, veel meer als de rest, natuurlijk is het jammer, maar waarom zou je vriend geen relatie meer met je willen? Het is toch niet onoverkomelijk? Zeker nu je beleid er erge spijt van te hebben, als hij jou dat niet wil vergeven is hij jou niet waard.
vlokje
Ik zou er van uit gaan dat hij er in ieder geval wel even van schrikt. Hij rekent er waarschijnlijk niet op als jij een net christelijk meisje bent. Gun het hem het even te verwerken, en voel je niet gelijk afgekeurd als hij negatief reageert. Dit zal zeker zijn eerste reactie kúnnen zijn.
Ik zou hem wel zo snel mogelijk laten delen in je geheim. Ooit zal je het toch willen vertellen, en dan wordt het voor hem veel beladener denk ik, als je al die tijd je 'geheim' hebt verzwegen.
Als hij zelf eerder een relatie gehad heeft, heeft hij misschien wel meer begrip voor je dan je denkt, of mogelijk loopt hij zelfs met hetzelfde als jij.
In het geval hij het jou niet kan vergeven, is hij degene die onbijbels handelt.
zingen
Probeer het zo snel mogelijk te vertellen, de kans is wel groot dat de klap hard aan komt en hij in eerste instantie ook boos reageerd, geef hem dan ook de tijd om dit een plek te geven en praat er met elkaar over. als hij echt van jouw houd zal hij dat jouw kunnen vergeven. wat ik zelf al tijd zeg: wie ben ik als God het jouw wel vergeeft.. Leg het ook God neer.