Nog meer hormonen

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik had tot ongeveer mijn 20e last van een onregelmatige menstruatiecyclus, tot ik daar pilletjes van Vogel voor ben gaan slikken, waar ik inmiddels weer mee ben gestopt. Nu heb ik een regelmatige menstruatiecyclus maar heb enorm last van mijn 'hormonen' en heb een tijdje bijgehouden hoe ik mezelf voel. Een week per maand zit ik lekker in mijn vel, de andere drie weken heb ik last van allerlei klachten. Ik ben in die drie weken enorm gevoelig voor stress, heb lichte dwanggedachten, ben angstig voor allerlei dingen, onregelmatige ademhaling/hyperventilatie, schommelende bloeddruk, gespannen schouders enz. Ik heb allerlei middeltjes geprobeerd om rustig te worden, ontspanning in te lassen enz, maar het blijft tobben. Ik twijfel of ik naar de huisarts zal gaan voor de pil, want kan dat ook niet juist mijn klachten versterken: nog meer hormonen? Verder vraag ik me wat mijn huidige klachten betekenen voor een eventuele zwangerschap in de toekomst. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als jouw klachten echt al een tijdje voorkomen en gerelateerd zijn aan de cyclus van jouw menstruatie dan lijkt het inderdaad hormonaal bepaald. Ik ben benieuwd in welke week je je dan goed voelt. Ik heb zelf nog niet eerder gehoord dat vrouwen drie van de vier weken deze klachten hebben. Daarom denk ik dat er misschien ook andere zaken een rol spelen.

Ik vind het raadzaam om het toch eens met jouw huisarts te bespreken. Als de klachten echt hormonaal bepaald zijn kan de pil effect hebben. En dan verwacht ik van een zwangerschap dat het meer stabiliteit brengt.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

hormonenmenstruatie
2 reacties
Annah
Beste vraagstelster,

Ik herken deze klachten. Mijn zwangerschap gaf mij rust, stabiliteit, positiviteit en optimisme! Ik werd zoals ik altijd heb willen zijn..!

Mvg, Annah
moedervan2
Ik denk dat je last hebt van PMS. Die zijn alle hormoongerelateerde klachten rondom menstruatiecyclus. Daar kun je erg veel last van hebben. Er zijn vrouwen die inderdaad 3 van 4 weken last hebben van allerlei klachten. Wat zou kunnen helpen is Efamol PMP. Dit is een voedingssupplement speciaal voor deze klachten. Daarnaast is het erg goed om bij jezelf na te gaan of er geen sprake is van psychische problemen. Daar zou je dan hulp voor kunnen zoeken. Mijn ervaring is dat persoonlijke problemen meer opspelen rondom de menstruatie.
De pil is een heftig middel is mijn ervaring en ik heb een tijdje een lichte pil geslikt. Ik werd er alleen maar depressief van. Aan de andere kant kan het wel goed uitpakken dus proberen kan altijd.

Succes!