Man mag meer aandacht geven

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik zit met het volgende. De laatste tijd 'fantaseer' ik veel dat ik verder zou moeten als mijn man is overleden (nu is hier gelukkig geen sprake van) en dat ik dan opnieuw verliefd zou worden op mannen in mijn omgeving (familie, vrienden) en ik dan opnieuw gelukkig getrouwd zou zijn. Ik heb deze gedachten voor ik ga slapen, als ik 's nachts wakker word of ik droom er over. Voor de duidelijkheid: in deze fantasieën speelt seksualiteit geen enkele rol en ik heb er ook geen seksuele gevoelens bij. In het echte leven vallen deze mannen best tegen en hebben ze uiterlijkheden of karaktereigenschappen waar ik echt niet verliefd op zou worden. Ik houd ontzettend veel van mijn man en mag dan ook eerlijk zeggen dat ik echt gelukkig getrouwd ben. Mijn man is lief en zorgzaam naar mij toe en een goede vader voor onze kinderen. Soms is er wel eens wat of vind ik dat mijn man mij wel wat meer persoonlijke aandacht mag geven als we samen zijn. Maar goed, in ieder huwelijk is wel eens wat en ik ervaar dit ook niet als huwelijksproblemen. Hoe moet ik hier mee omgaan en hoe kom ik hier vanaf? Ik wil dit niet meer. Ik durf er niet goed over te praten met mijn man, want andersom zou het mij toch een gevoel van onzekerheid geven dat ik dan niet 'goed genoeg' zou zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Is de laatste zin van uw brief niet de sleutel die leidt tot het antwoord op de vraag? Voelt u zich in wakende toestand ‘goed genoeg’ voor uw echtgenoot? Of is dat gevoel samen met die onvervulde wens van meer persoonlijke aandacht er stiekem toch overdag ook en komt het in dromen en fantasieën onbewust meer naar voren? Oef, dit is misschien wel heel confronterend! Denkt u er eens rustig over na, en bespreek dan uw gevoelens nu net precies wél met uw man. Juist een lieve en zorgzame man zou het begrijpen...

U schrijft, dat u een en ander niet als een huwelijksprobleem ervaart. Dat is mooi, maar laat het dan ook geen probléém worden! Als het nu nog slechts ‘onkruid’ is in uw huwelijk, haal het er uit vóórdat het steeds groter wordt!

Laat nog maar eens van u horen!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

aandachtrelatieproblemen
3 reacties
vlokje
Je fantasieën lijken een beetje op een dromerig kind, wat de werkelijkheid ontvlucht door in een droomwereld te gaan leven.
Wees nuchter, doe daadwerkelijk iets om je af te leiden van dat gefantaseer. Als ik het zo lees is je man het waard om voluit voor hem te gaan, dus speel niet met je huwelijk.
Wij vrouwen denken en willen soms graag dat mannen maar alles aanvoelen wat wij graag willen. Maar spreek je gewoon uit, zeg tegen hem dat je het zo fijn vindt als hij jou aanhaalt, dat je hem waardeert.
Niets lijkt me stimulerender voor liefde dan te weten dat het gewaardeerd wordt, en dat kun jij alleen maar zelf aangeven. Ook mannen vinden het fijn dat ze weten dat ze geliefd worden, zeg het vooral vaak genoeg.
linneke
ik las eens......

Alles wat je voedt blijft leven. Ook gedachten!
Jo24
Ik herken het wel, maar dan meer verhalen in de gedachten waarin ik bijv. de held ben en iemand red. Dingen die in het echte leven nooit zullen gebeuren.