Pokeren

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Waarom mag je eigenlijk niet pokeren, ik bedoel gewoon met vrienden? Iemand wil me Amerikaans jokeren leren, maar mag dat vanuit de Bijbel gezien?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoord "pokeren".

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

8 reacties
mortlach
Even snel gezocht op 'pokeren' en het ene antwoord (1) was nogal kort door de bocht. Je mag niet pokeren omdat er op internet door mensen voor echt geld wordt gepokerd en je zou er verslaafd aan kunnen raken... Wat een antwoord...

Zolang je voor de gezelligheid speelt en niet om geld, gewoon doen.
meribel
..is het advies van ds Mortlach.
:-)))

Verder weet ik geen verschil tussen pokeren zonder geld met vrienden en ganzenborden zonder geld met vrienden. Allebei een spelletje toch.
dkw
Wat een vraag weer, mag dit bijbels gezien...
De bijbel is geen boekje waarin exact staat wat wel en niet mag.
Onderzoekt zelf alle dingen, je komt dan tot 2 conclusies:

Tegenstanders:
Mag niet want kaarten werd veel gedaan in cafe's en voor geld en het is een soort gokken en de afkomst van kaarten is duivels, vrouw is Maria, Heer is Jezus, Joker is duivel enz.

Voorstanders:
Die afkomst klopt niet, het is gewoon verzonnen en heeft geen enkele religieuze betekenis en kan gewoon een onschuldig spelletje zijn.

Kies zelf maar.
mortlach
Dat blijft een rare redenatie: Omdat sommige mensen dingen op een minder Bijbelse manier doen, mag je het niet doen? Verzin eens 1 ding wat door niemand op de verkeerde manier wordt gedaan. Sommige mensen zijn verslaafd aan sporten, anderen aan kruiswoordraadsels of werken. Allemaal voortaan taboe dus...
dkw
@mortlach, sommigen hebben nu eenmaal rare redenaties om een standpunt vast te houden...
waldboy
http://www.youtube.com/watch?v=QwAfJCvs_lM

Luister hier eens naar.

't Is maar wat je met een spel kaarten doet.
Omega
Omdat Mortlach nogal eenzijdig citeert, hieronder het complete antwoord ;-)

Antwoord:

De vraag lijkt op het eerste gezicht met een duidelijk “nee” te moeten worden beantwoord. Maar dan zou ik er mij iets te gemakkelijk van afmaken. Zeker wanneer ik de vraag en vooral ook de vragensteller serieus neem. Waarom is pokeren anders dan Monopoli of Risk? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Als je op internet zou gaan rondkijken, dan zul je nergens vinden dat er een site is waar je om echt geld een spelletje Monopoli of Risk kunt spelen. MAAR Als je kijkt of je op datzelfde internet ook om geld kunt pokeren, dan is het antwoord: zoveel je maar wilt en ook om zoveel geld je maar wilt.

Het spelletje Monopoli wordt geen werkelijkheid, maar poker kan zomaar tot een verslaving worden. En als dat gebeurt, dan wordt een mens hoogmoedig en overmoedig en denkt hij dat hij ook om geld dat spelletje wel even zal winnen. Dat noemen we gokverslaving en als je denkt, “maar dat overkomt mij niet”, dan moet je maar eens gaan praten met al die mensen die dat ook hebben gezegd. En daarom is pokeren niet een onschuldig spel, maar de opstap die satan gebruikt om jouw leven van God af te leiden, waardoor je meer op je eigen kracht en hoogmoed gaat vertrouwen. Toe maar, want je zult net zo verstandig en wijs als God worden. Hoe dom blijven wij mensen als het gaat om satans listen?

Blijf ver weg van het midden als het gaat om dit soort ‘spelletjes’, want dit spel zal satan van jou winnen!

Ds. J. Hoekman
mortlach
Bah, als je een beetje zoekt kun je ongetwijfeld sites vinden waar je Risk of Monopoly kan spelen voor echt geld :-)