Basis van ivf/isci

drs. N. Wolswinkel / 3 reacties

Vraag

Er staan al veel antwoord op Refoweb over ivf/isci. Wij waren bijna zo ver als echtpaar, de allerlaatste mogelijkheid omdat kans op een spontane zwangerschap is uitgesloten. Nu lazen wij van de NPV een artikel waarin stond dat voor de tot standkoming van deze techniek veel leven is verloren gegaan. Dat schijnen de eerste onderzoekers zelf te hebben gezegd. Toen dachten wij: dan moeten wij dus nu een techniek gaan gebruiken, waar aan de basis vernietiging van leven ligt. Gek genoeg hadden we dit nog niet bedacht, maar ook van niemand gehoord, ook hier nergens gelezen. Zien we het mogelijk verkeerd? Kunnen we het mogelijk anders zien? Onze strijd is echt enorm. We hebben nu beslist om het traject van isci niet te gaan starten de volgende maand, voornamelijk om die reden. Zijn er christenen die dit dan toch anders zien?

Antwoord

Het is zeker zo dat bij de ontwikkeling van deze technieken geëxperimenteerd is. Dat kan ook niet anders. Hoe zou het in één keer allemaal goed moeten gaan? Of het  "veel" is weet ik niet, daarover ontbreken mij  de feiten.

Of je hier rekening mee moet houden in de afweging wel of niet gebruiken, dat weet ik niet. Bij de ontwikkeling van allerlei technieken is in het verleden schade veroorzaakt, terwijl we er nu niet moeilijk over doen. Zo stierf Marie Curie aan kanker ten gevolge van opgelopen radioactieve straling bij haar onderzoeken. Uiteindelijk heeft ze wel aan de basis van de radiotherapie gestaan. Maar niemand zal om die reden nu zeggen dat je je niet moet laten bestralen.

Kortom: het lijkt mij niet een belangrijke afweging,

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

isci en ivf
3 reacties
QuadCoreInside
Niet alleen bij het ontwikkelen van de techniek van IVF zijn veel levens verloren gegaan.

Volgens Wikipedia worden bij IVF altijd meerdere eicellen bevrucht, omdat de kans dan groter is dat tenminste 1 cel 'het redt' om tot embryo uit te groeien. Van die embryo's worden er dan één of twee teruggeplaatst, en de rest wordt ingevroren (voor evt een latere zwangerschap), vernietigd of gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek (bijv. stamcelonderzoek).

Vooral met wat er met de overige embryo's wordt gedaan heb ik wel moeite. Het zijn tenslotte levende wezens.
jajaja
@QuadCoreInside: volgens Wikipedia ja, maar niet volgens de praktijk. Zelf hebben wij door middel van IVF uit Gods hand een kindje gekregen. In het ziekenhuis mochten wij zelf bepalen hoeveel eicellen we lieten bevruchten. Wij kozen ervoor om twee eicellen te laten bevruchten. Eén daarvan werd daadwerkelijk bevrucht en teruggeplaatst. Dat betekent: geen embryo's in de vriezer, geen embryo's vernietigd, geen embryo's die gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek. Helaas wordt bovenstaande altijd aangevoerd als afwijzing voor IVF/ICSI. Als men zich er beter in zou verdiepen, had men kunnen weten dat dit helemaal niet zo is. Veel sterkte in de beslissing, vraagsteller! Bij ons werd deze weg door de Heere geopend en Hij heeft het gezegend. Soli deo Gloria! Dit wensen wij ook jullie toe.
Sophie27
Beste vraagsteller,

Uit ervaring weet ik dat je zelf kunt beslissen wat je met je embryo's wilt. Als je er 1 of 2 laat terugplaatsen en je zou er 3 hebben, dan mag je aangeven dat je niet wilt dat het vernietigd word of dat je wel toestemming geeft voor wetenschappelijk onderzoek.
Bij wetenschappelijk onderzoek worden de embryo's uiteindelijk ook vernietigd, maar onderzoeken zijn wel nodig om de juiste behandelingen te kunnen ontwikkelen en geven. Uiteindelijk worden proefdieren ook gedood als zij ongeschikt zijn en niet goed levensvatbaar meer zijn.
De Heere weet jullie diepe verlangen, een verlangen wat Bijbels is, een verlangen wat God zelf in de mens heeft gelegd toen Hij het schiep. Leg het weer in Zijn handen terug, bidt zonder ophouden. Uit ervaring weet ik dat God de weg zal wijzen.
Ik denk dat ook een christen gebruik mag maken van deze behandelingen, maar God gaat met ieder Zijn weg. Als dit niet de juiste weg voor jullie is, zal Hij het bekend maken. Laat je keuze niet afhangen van 1 artikel.