Kort bidden

Ds. W. Pieters / 9 reacties

Vraag

Graag zou ik een vraag stellen aan dominee Pieters. Kan het zijn dat iemand die in het natuurlijke niet zo'n prater is, ook korter bid in het verborgene? Als ik soms hoor hoe lang oudvaders bidden, dan zinkt me de moed in de schoenen. Zou het kunnen dat mensen die lang bidden ook veel herhalen? Kunt u boeken aanbevelen over gebed?

Antwoord

Ik denk niet dat het met elkaar te maken heeft. Van Philpot –die erg welbespraakt was– herinner ik mij te hebben gelezen dat iemand hem eens zei: "Ik wilde dat ik zo goed kon bidden als u." Toen was zijn antwoord: "Als u die dominee (die zo vloeiend kan bidden) eens zou kunnen volgen in zijn bidvertrek, dan zou u merken dat hij menigmaal niet verder komt dat stamelen, smekende steeds maar dezelfde woorden, zoals: Heere, help mij..."

Oudvaders baden lang, maar ze deden dat al lezende in de Bijbel en mediterende over wat ze lazen. Dus hun gedachten werden in het bidden geleid door het Woord. Aanbevelenswaardig is "Gebedsgestalten" van F. Bakker

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

biddenoudvader
9 reacties
Roozemond
Dat boekje is idd. aan te bevelen!
Verder denk ik niet dat je moet gaan vergelijken. Het gaat om jouw persoonlijke relatie met de Heere. Als je gaat meten, dan ga je automatisch eisen voor jezelf stellen en is het vaak niet meer jouw gebed....Soms is het alleen een zucht naar boven, dan weer een danklied voor Hem. enz.
Wees jezelf!!! God kijkt naar je hart!
meribel
mattheus 6: 7-8
Daniel
De Bijbel geeft geen schema voor het gebed.
Wel zijn er enkele aanwijzingen, waar we goed aan doen om die ter harte te nemen, maar deze aanwijzingen vormen absoluut geen schema!
Heel vaak wordt het “Onze Vader” gebruikt om mensen een gebedsschema aan te leren. Wanneer we in de Bijbelse Encyclopedie kijken onder het trefwoord ‘Gebed des Heren’, dan zien we dat het Onze Vader door de kerken ook wel een ‘formuliergebed’ genoemd wordt.
De Bijbel kent het hele woord ‘formuliergebed’ niet. Hier zien we hoe de kerken hun eigen leer op de Bijbel willen drukken. De Bijbel kent geen vaste vormen voor het gebed.
Dat het Onze Vader vaak als voorbeeld-gebed genomen wordt, komt omdat één van de discipelen aan de Heere Jezus vroeg: “Heere, leer ons bidden” (Luk. 11 : 1). Maar men vergeet dat de Heere Jezus Zijn discipelen dit gebed leerde voordat Hij gestorven en opgestaan was.
De Gemeente was absoluut nog niet eens in wording. Jezus en Zijn discipelen predikten het Koninkrijksevangelie aan het huis van Israël! Dit is iets wat we in dit gebed ook heel duidelijk lezen.
Het Onze Vader zegt: “je wordt vergeven indien jij ook vergeeft”, terwijl we in de Gemeente-tijd leven, waarin geldt: “je bent vergeven, vergeef daarom je naaste ook”. Met andere woorden: Het Onze Vader kan geen voorbeeld-gebed, en al helemaal geen standaard gebed, voor de Gemeente zijn!

Bidden is veel ouder dan internetten, maar het is wel zo dat de provider van God nooit storing heeft, als er ruis op de lijn zit ligt het ons. Nooit aan de provider van God.
Er is ook geen moderator die onze gebeden 'wist'. Wij mogen tot God de Heere bidden, elk op zijn eigen manier, er ligt geen prijs in de hemel te wachten op diegene die het mooiste kan bidden. Het gaat God om de inhoud, niet om de vorm.
wk156
Is het niet veel belangrijker of je gebed uit je hart komt dan of het lang is?
Roozemond
@wk156: zeker!!!
imvi
Mooi, las er vandaag nog over wat ik je mee wil geven:

Mattheus 6:

7. En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen; want zij menen, dat zij door hun veelheid van woorden zullen verhoord worden.
8. Wordt dan hun niet gelijk; want uw Vader weet, wat gij van node hebt, eer gij Hem bidt.
9. Gij dan bidt aldus: Onze Vader..........enz.

Niet om iets van die oudvaders te zeggen, maar God let dus ook niet op de hoeveelheid woorden. Te vaak herhalen kan dus zelfs niet de bedoeling zijn, hoewel er aan de andere kant in de Bijbel staat dat we altijd moeten bidden en niet 'vertragen'.

Bij "Gij dan bidt aldus" staat in de kanttekening:

"Dat is, richt al uw gebeden naar dit formulier. Niet dat wij aan deze woorden alleen of altijd zouden gehouden zijn, want in voorvallende noden is het ook wel geoorloofd enige beden verder uit te breiden, en ook met andere woorden uit te drukken. Zie Joh. 17, en Hand. 4:24."

Was voor mij ook een les, we bidden zo weinig naar het onze Vader en verzinnen zelf onze gebeden, maar misschien wil God juist wel dat we via het onze Vader bidden.
plderoos
@ imvi, je aanhaling van Matheus 6 is terecht, je conclusie bijna. Je zou kunnen zeggen dat God niet op de hoeveelheid woorden let maar dat doet hij juist wél. Want Hij zegt namelijk dat je NIET met omhaal van woorden moet bidden en leert ze vervolgens die paar regels van het onze Vader.

Wij weten het beter en bidden een kwartier. En dan vertellen we God van alles over Hemzelf, alsof Hij dat niet veel beter zelf weet, of we herhalen de preek nog een keertje, en we vertellen Hem hoe Hij mensen moet bekeren enzo.

Het kortste gebed in de bijbel is "O God, wees mij zondaar genadig", het langste is dat van Salomo of het hogepriesterlijk gebed van Jezus. Die lees je beide binnen een of twee minuten. Het lijkt me dat het tijd wordt ons dat eens aan te trekken.
imvi
@ plderoos, moest ook aan hogepriesterlijk gebed denken, ik denk niet dat Hij daar twee minuten over gedaan heeft, maar dat terzijde. Toch geloof ik niet dat een gebed wat wel lang duurt, vanuit je hart, door God, fout is. Wel als het onoprecht en voor de vorm is.
boulanger
Ik heb er regelmatig last van dat ik me absoluut niet kan concentreren op het gebed. Dan schrijf ik mijn gebed helemaal uit, en al schrijvende merk ik dan dat ik er veel meer bij betrokken ben dan wanneer ik gewoon in mijn hoofd of hardop pratend bid. Ik probeer er ook altijd een stukje uit de bijbel bij te lezen, en daar over na te denken. Het kost wel tijd, maar ik ervaar het juist als heel verrijkend om op die manier concreet tijd te besteden aan het dienen van God. Ik ben me ook veel bewuster van de verhoring van mijn gebed, als ik het opgeschreven heb. Misschien kun je het eens proberen?