Nog lang wachten op trouwdag

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben ruim drie jaar verkering. We zijn nu 18 en 19. We zijn samen erg gelukkig en willen over een paar jaar graag trouwen. Maar in die drie jaar tijd zijn we erg naar elkaar toegegroeid. Geestelijk, maar ook lichamelijk. We studeren allebei en hebben voorlopig geen geld om te trouwen, maar we weten dat het heel moeilijk zal zijn om nog twee, drie jaar te moeten wachten. Heeft u misschien tips voor ons?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Eerlijk gezegd vind ik een verkeringstijd van drie jaar en het feit dat je zeker bent van elkaar, een mooie reden om te kunnen gaan trouwen, ook al ben je nog maar 18 en 1 jaar oud. In Bijbelse tijden trouwden de mensen waarschijnlijk op ongeveer 16 jarige leeftijd met elkaar. Is er voor jullie echt geen mogelijkheid? Een bruiloft kan ook eenvoudig zijn. Misschien goed om er eens met de beide ouders over door te praten. Ook ouders hebben hierin een verantwoordelijkheid.

Maar als het echt nog niet kan, dan zul je echt heel duidelijk die grenzen tot hoever je gaat bij het beminnen van elkaar, moeten afspreken. En dat is zeker niet makkelijk. Maar laat je vooral niet verleiden om toch weer wat verder te gaan. Want als je eenmaal gemeenschap hebt gehad, terwijl je nog niet getrouwd bent, wordt alles anders. Dan krijg je er de spanning bij dat het nu echt niet meeruit mag gaan en dat zet de relatie best wel onder druk.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten