Staan tijdens het gebed

Redactie Refoweb / 35 reacties

Vraag

Ik wil graag weten waarom er zoveel mannen gaan staan tijdens het gebed (in de Ger. Gem.). In sommige gemeenten gaan er ook kinderen staan. Wij komen uit de CGK en daar is het niet gebruikelijk, vandaar dat ik het graag wil weten.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

35 reacties
Roozemond
Als het om mijn eigen man gaat en om vrienden in onze gemeente en familie, is het uit eerbied voor God, dat is hun motivatie. Niet uit traditie. Het is denk ik iets heel persoonlijks waar je geen meetlat naast kunt leggen.
katlheen
Bij ons knielt men bij het bidden, en gaat men staan als het Evangelie wordt gelezen. Evangelie wordt trouwens ook alleen gelezen door de priester.
Roozemond
@Katlheen; ik ben oprecht benieuwd tot welk kerkgenootschap jij behoort. Ik ken dat in die vormen niet.
WolffMSd
Katholiek natuurlijk! Mooi gezegd: iets persoonlijks waar je geen meetlat naast kunt leggen. Maar kerkelijke tradities hebben wel een groot aandeel denk ik. In de gereformeerde kerk vrijgemaakt gaat niemand staan. Is er minder eerbied? Misschien wel. Maar de mensen zijn het ook niet gewend... Ik denk dat men behoorlijk vreemd zou opkijken als een gemeentelid tijdens het gebed zou gaan staan. Toen ik voor t eerst een dienst bijwoonde in de Gergem, waar voor aanvang een stil gebed is, maakte die eerbied indruk op mij. Het gaan staan onderstreept de eerbied. In de GKV zijn er eerst mededelingen door een ouderling, dat geeft echt een totaal andere sfeer meteen in de dienst dan een stil gebed.
Roozemond
@WolffMSd; persoonlijk zou ik nooit willen zeggen dat iemand die staat meer eerbied heeft dan iemand die zit, absoluut niet. Het is een persoonlijke keus. Ik ben het met je eens dat er traditie in kan zitten, maar de mensen die ik persoonlijk ken, doen het van harte uit eerbied voor hun Schepper, los van bestaande tradities.
Ik vind het stille gebed vooraf ook heel waardevol!
katlheen
@Roozemond: oud-katholiek, dus WolffMSd zat in de buurt:-)
Roozemond
@Katlheen, oké! Dat kerkverband ken ik niet;-)
katlheen
@roozemond: op het gevaar af dat ik hier off-topic ga: http://www.okkn.nl/pagina/214/achtergronden_eucharistie wat achtergrond info.

Moderators: excuus voor off-topic.
sis
Ik vind het er zelf eerder oneerbiedig uitzien... "Kijk eens hoe lang ik aan het bidden ben." Zo zag ik ooit een man even kijken of er al ouderlingen zaten, later keek hij nog eens en toen ging hij pas zitten. Of het geschommel van de ouderlingen bij het lange gebed, of ze bijna omvallen...
Goed, dat is maar een voorbeeld, maar sindsdien heb ik er een beetje m'n twijfels over...
Niks tegen mensen die het uit eerbied doen, maar ik vraag me af of dat bij iedereen zo is.
plderoos
In de hhk doen alleen de ambtsdragers dat. Ik heb er wel een mening over die ik het beste duidelijk kan maken met een simpel bijbelcitaat:

"En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds".
mp82
Staan is een Bijbelse manier van bidden, net als knielen. Dit is de enige reden waarom je zou gaan staan met bidden. Redenen als eerbied voor God suggereerd dat alle mannen die zittend bidden geen eerbied voor God hebben, en dat is natuurlijk grote onzin.
Het Bureau
Natuurlijk heeft dat wel met eerbied te maken! Namelijk met een manier om die eerbied tot uitdrukking te brengen. De suggestie dat mannen die zittend bidden geen eerbied hebben lijkt mij niet juist, maar zij brengen dit anders tot uitdrukking. Ieder neemt een eerbiedige houding aan, alleen verschilt de manier per persoon en soms per kerkgenootschap.
Het Bureau
Natuurlijk heeft dat wel met eerbied te maken! Namelijk met een manier om die eerbied tot uitdrukking te brengen. De suggestie dat mannen die zittend bidden geen eerbied hebben lijkt mij niet juist, maar zij brengen dit anders tot uitdrukking. Ieder neemt een eerbiedige houding aan, alleen verschilt de manier per persoon en soms per kerkgenootschap.
Roozemond
@sis, daar verschillen dan de meningen over;-) Ik weet niet of jij dat invult voor de ander of dat het letterlijk zo is, kan er in onze gemeente niets van merken in ieder geval, alleen dat iedereen het eerbiedig doet. Als je er op gaat letten, lijkt het me dat het irritatie kan worden.
Toch vind ik je mening behoorlijk eenzijdig.

@plderoos: ik denk niet dat je die tekst zomaar klakkeloos kan plakken op de bovengenoemde situatie. Lees het aub in de context.
10249
Ik dacht dat het staan tijdens het bidden ook iets laat zien van de positie van de man en de vrouw. Dat komt tot uitdrukking door het dragen van een hoofddeksel van de vrouw, maar ook doordat de man gaat staan en de vrouw blijft zitten. Ze hebben allebei een andere positie, de man treedt meer op de voorgrond, de vrouw meer op de achtergrond (in de gemeente).
10249
Ik zie nu net dat in het antwoord van ds. Paul iets soortgelijks staat als mijn opmerking. Het was niet mijn bedoeling hem na te praten;-)
plderoos
@ Roozemond, heb ik gedaan :) En ik blijf erbij ... ...
Roozemond
@plderoos, ik ook;-) Dan heb jij vast een andere context. Kort door de bocht gezegd vraag ik je dit: vind jij met jouw constatering/context dat alle mannen die gaan staan zijn zoals in die tekst die jij aanhaalt? Dan is het helder voor mij hoe je er in staat.
plderoos
ik denk dat het gros zich laat voorhouden dat het eerbiedig is en dat ze dat voor zichzelf ook werkelijk zo vinden. Een enkeling doet het wel degelijk om van de mensen gezien te worden. Maar in alle gevallen zouden ze gewoon moeten blijven zitten. :)
Roozemond
@plderoos; tjonge, jij durft daar over te oordelen! Maar afijn, het is het niet waard om daar verder op in te gaan. Als we maar weten waar we het zelf doen of laten.