Iedere vorm van bevrediging is een vorm van seks

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal vragen over seksualiteit op het web gelezen en ook de antwoorden hierop. Naar mijn gevoel mag, als ik die dingen lees, bijna alles op seksueel gebied gedaan worden zolang je je kleren maar aanhoudt en er geen ‘echte’, geslachtsgemeenschap plaatsvindt. Mijn inziens kun je ook met kleding aan een heleboel doen (zeker met rokken) wat toch niet geoorloofd is op grond van de bijbel.

Hoe kunnen wij als reformatorische gemeenschap nog geloofwaardig overkomen tegenover andere mensen als zij vragen lezen over onder andere orale en anale bevrediging (sodomie; Bijbels ongeoorloofd!)? Ik snap er echt helemaal niets meer van en kan me ook heel goed voorstellen dat de buitenwereld tegen ons aankijkt als een stelletje hypocrieten die zelf alles doen en alleen tegen anderen zeggen dat het slecht is wat zij doen omdat zij er openlijk voor uitkomen en de refo-gemeenschap het in het geheim doet.

Ik vraag me dan ook af: Is geen seks voor het huwelijk alleen geen geslachtsgemeenschap hebben, of is iedere vorm van bevrediging een vorm van seks en dus niet toegestaan voor het huwelijk? Persoonlijk vind ik het laatste, maar ik ben heel benieuwd naar uw mening hierover.

Antwoord

Ik heb nu echt even het gevoel dat mijn antwoorden gelezen worden om zo te zien of ik het wel zuiver op de graad schrijf i.p.v. dat ik er een stuk bewogenheid in proef om met jonge mensen op een eerlijke en open manier te zoeken naar antwoorden op hun vragen. Want het is zeker niet eenvoudig! Een mens wordt in de tienerjaren een man of een vrouw en daar horen die seksuele gevoelens bij en die spelen ook in de verkeringstijd een belangrijke rol. Echter de seksuele omgang hoort binnen het huwelijk thuis. Dat wordt iedere keer weer in de antwoorden gezegd. Natuurlijk kun je zeggen dat je elkaar alleen maar een zoen mag geven en elkaars hand mag vasthouden. Dan is het helder en duidelijk, maar ondertussen weet iedere weldenkend mens dat je daar jongeren niet echt mee helpt. Tussen een zoen aan de ene kant en het hebben van seksuele omgang aan de andere kant zit een heel traject.

Ik wijs jongeren op hun verantwoordelijkheid om duidelijk grenzen af te spreken met elkaar en die grens kan voor de ene jongere  iets anders liggen dan voor de andere, dat hangt van het stel zelf af en van het feit hoe lang ze nog verkering moeten hebben. Altijd weer schrijf ik dat ze elkaar niet moeten gaan uitkleden. Bij het hebben van seksuele omgang ga je echt een grens over of dat nu gewone seksuele omgang is of orale seks of anale seks. En zeker de anus is voor dergelijke doeleinden niet gemaakt, dat heb ik duidelijk gesteld. Bovendien kan zoiets niet met de kleren aan plaatsvinden, laat dat helder zijn. Ik wil wel graag dat mijn antwoorden op de vragen welwillend gelezen worden en dat mij geen zaken toegeschreven worden waar ik zelf helemaal niet achter sta. Om dan alles maar om te draaien en zeggen dat alles geoorloofd is als er maar geen gemeenschap plaatsvindt, vind ik unfair. Je toon in deze bevalt mij eerlijk gezegd helemaal niet en daarmee is genoeg gezegd.

Alie Hoek-van Kooten