Gereformeerde gezindte

Redactie Refoweb / 13 reacties

Vraag

Ik ben nu al geruime tijd in contact met de refowereld en daardoor ook met dit web. Nu komen in de columns en de vragenrubriek de termen gereformeerde gezindte en rechterflank van de gereformeerde gezindte geregeld aan de orde. Dit is mij niet echt duidelijk. Wat behoort -en welke kerken behoren- nu tot de gereformeerde gezindte en wat behoort en welke kerken behoren tot de rechterflank hiervan. Misschien kan iemand mij dat duidelijk maken. Kan ik me misschien wat beter oriënteren. Bij voorbaat dank.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het antwoord is nog niet zo simpel als op het eerste gezicht lijkt. De kerken die tot de gereformeerde gezindte (zij die de gereformeerde belijdenisgeschriften hanteren) behoren zijn: PKN (Gereformeerde Bond, Gemeenten onder het Convenant van Alblasserdam en Confessioneel), Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK), Gereformeerd Vrijgemaakt (GKV), Hersteld Hervormde Kerk (HHK), Gereformeerde Gemeenten (G.G.), Gereformeerde Gemeenten in Nederland (binnen verband en buiten verband; GGiN), Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (OGGiN) en de Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG).

De kerken die de reformatorische belijdenisgeschriften onverkort hanteren, evenals de drie formulieren van enigheid, worden ook wel reformatorische kerken genoemd. Dat zijn (een deel van de) PKN, (een deel van de) CGK, HHK, GG, GGiN, OGGiN en OGG.

Het duiden van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, is een stuk lastiger. Daarbij horen in ieder geval de GGiN, OGGiN en OGG. Voor een belangrijk deel mag daar ook de GG bij genoemd worden, evenals een deel van de HHK (Gekrookte Rietrichting). Het gaat hier om een globale indeling. Afhankelijk van tot welke kerk iemand behoort, kan hij of zij weer een andere visie hebben over wat onder de "rechterflank" geschaard dient te worden. Vaak wordt met "rechts" bedoeld dat er in die gemeenten sprake is van een lijdelijke (God moet een mens bekeren) en voorwaardelijke prediking (het aanbod van genade geldt -cq toepassing- alleen de uitverkorenen).

Ten diepste dient er een nog nauwkeuriger scheiding gemaakt worden tussen rechterflank gereformeerde gezindte en rechterflank reformatorische gezindte. Eén conclusie kunnen we op grond van Gods Woord in ieder geval trekken: De eensgezindheid die Paulus ons beveelt vanuit de Bijbel, is ver te zoeken (Rom. 12, Rom. 15, 2 Kor. 13, Fil. 2, 1 Petr. 3).

Redactie Vragenrubriek

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

reformatorisch
13 reacties
zandkasteel
Wat een prachtig antwoord! Compliment redactie.
Het is aan een buitenstaander haast niet uit te leggen.
karlo
Wie zou niet huilen !?
plderoos
@ Karlo, en dáár, ben ik het van harte mee eens!
vlokje
Huilen?? Ben ervan overtuigd dat God met Zijn Grote liefdearmen heel ver boven alles staat en begrip heeft voor zoveel menselijkheid. Hij kent zijn maaksel, en heeft liefde voor iedereen. Al die namen zijn voor God denk ik niet meer dan gekrioel van mieren, en met eerbied gesproken bewegen ze zijn liefde hart. Jezus huilde ook niet om verschillen maar zei alleen: Komt ALLEN tot mij...
karlo
@vlokje Ja, dat zei Hij en er staat ook dat Hij wil dat zij allen één zijn. En @plderoos, het doet toch goed, dat mensen zo nu en dan elkaar kunnen vinden.
stevenvandenbrink
Ik zou refoweb het woord 'lijdelijk'te rectificeren naar: lijdzaam.
Een mens blijft namelijk niet stil zitten in zijn of haar stoel, maar word werkzaam gesteld door de geest
Roozemond
@Karlo, INDERDAAD!!! De enorme verdeeldheid is om te huilen! Jezus wil dat we 1 zijn en elkaar niet continu de maat nemen.... wij christenen zijn er sterren in om te oordelen en veroordelen... terwijl Jezus dat zo duidelijk verboden heeft.
Ik weet zeker dat Jezus huilt..... maar gelukkig is dat er niet alleen!
karlo
@Roozemond Dank voor je reactie. Wat je zegt, is Gode zij dank waar en naar mijn hart gesproken. Voor iederéén een gezegende zondag.
vlokje
Ik weet zeker dat Jezus niet huilt. Dus wie zou er gelijk hebben?
Volgens mij denken we Gods (of Jezus') gemoedstoestand te kunnen kennen vanuit onze eigen gemoedstand door onze zeer persoonlijke dus beperkte visie over het wereldgebeuren.
Waarom huilt Jezus niet mee met de Emmausgangers.... Zij zijn verdoofd door (onterecht) verdriet. Johannes 16 vanaf vers 16 vind ik sprekend. Waar eindigt Jezus mee: Hebt goede moed!!
Huilen, volgens mij is dat iets waar we alleen last van hebben omdat we nog niet zien wat God ziet.
Roozemond
@vloke; jij mag dat denken, zo ligt het voor jou. Het gaat mij niet om gelijk te hebben. We mogen de bijbel in zn compleetheid nemen, moet zelfs en daar lees ik ook dat Jezus weende. We kunnen de bijbel ook bepertk lezen. Verder kunnen en mogen we niet oordelen over iemands persoonlijke relatie met God/Jezus. Voor de 1 is het wat jij schrijft, voor de ander wat een ander schrijft.
karlo
@roozemond Amen. Het was te wensen dat jouw laatste 2 zinnen wat meer betracht zouden worden op dit web. Ik denk hierbij vooral aan de reacties op bepaalde collumns, waar bepaalde geloofservaringen als felle tegenstellingen openbaar komen. Toch zo erg jammer.
Roozemond
@Karlo: idd....
Race406
Alle kerken die van de Reformatie afstammen zijn reformatorsiche kerken. Dus ook de gehele PKN. Of de leer de leer van de Reformatie is, is een andere vraag. Maar diezelfde vraag kun je ook stellen aan de "rechterflank"......