Gapen en geeuwen

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Als ik moet gapen/geeuwen dan is het net alsof er iets in m'n oor knapt en dat geeft dan ook een brandend gevoel. Wat kan dat zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als het gevoel echt in het oor zit, kan het zijn dat het te maken hebben met de buis van Eustachius. Deze buis verbindt het middenoor met de keelholte. Door gapen/geeuwen kan je deze buis als het ware opentrekken wat een onprettig (maar onschuldig) gevoel kan geven in het middenoor.

Een andere mogelijkheid is dat, binnen het kaakgewricht, het kaakkopje (wat zich natuurlijk net voor het oor bevindt) niet helemaal soepel loopt in het kommetje. Dat kan ook een soort klik geven die je bij je oor voelt.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

oren