Vlekken op been

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van midden 20. Zolang ik me kan herinneren heb ik van mijn enkel tot ongeveer 10 cm boven mij knie aan de binnenkant van mijn been rode/paarse/blauwe vlekken (die samen een groot geheel vormen). Het zijn echt vlekken (je ziet dus geen aders). Na douchen, warm weer of inspanning zoals bijv. fietsen wordt dit fel rood, wat soms ook pijnlijk is. Meestal hou ik dan overigens ook vocht vast, soms zo erg dat ik mijn schoenen niet meer aan kan en ik een soort ring krijg net boven mijn knie, wat ook best wel pijnlijk is. Mensen vragen dan ook bijna standaard of ik zo erg verbrand ben. Dit is dus niet zo, al kan ik zonlicht er veel minder goed op verdragen dan op de rest van mijn huid. 's Winters zijn deze plekken juist vaak blauw/paars en voelen ze ook veel kouder aan dan de rest van het been. Opvallend is ook dat ik een paar keer een voet/beenmassage heb laten doen om te proberen het vocht af te drijven. Ook hierbij werd mijn been niet wit: het rode paars en blauw kwam direct terug. Wat kan dit zijn? Ik heb eerst gedacht aan spataders, omdat dit ook in de familie best veel voorkomt, maar als ik op foto's zoek van spataders dan herken ik mijn been daar toch echt niet in.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het beschreven beeld roept bij mij niet duidelijk een verklaring op of diagnose. Omdat het om duidelijk zichtbare afwijkingen lijkt het mij het beste de plekken gewoon aan je huisarts te laten zien en te bespreken wat je er mee moet.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

benen