Christelijke geloof vaarwel gezegd

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Ik ben een jong volwassene van 22 jaar. Oorspronkelijk opgegroeid in een traditionele kerk. Tot een jaar geleden heb ik daar nog gekerkt. Op dit moment heb ik alle banden met de kerk verbroken. De reden hiervoor was dat ik niet langer achter de boodschap kon staan die werd verkondigd. Als persoon kon ik ethisch gezien niet langer aan nemen dat er een hel is waar mensen heen zullen gaan. Ik wil niet meer oordelen over mensen. Ook heb ik grote moeite met de dogma's die je niet ter discussie mag stellen. Alles lijkt al van te voren zijn uitgestippeld. Trouwen in de kerk, belijdenis doen, je kinderen laten dopen. Je mag alleen binnen bepaalde kaders denken en als je er buiten stapt wordt dat als lastig ervaren. Het christelijke geloof heb ik vaarwel gezegd. Als christelijke mensen met mij in discussie gaan om mij van hun gelijk te overtuigen voel ik de interne weerstand enorm toenemen, omdat ik niet langer in een geloofssysteem wil leven wat voor mij te beperkt is. Met het hierboven geschrevene wil ik alleen voor mezelf spreken en uiting geven aan hoe ik het ervaren heb. Op dit moment ben ik bezig om de eerste voetstappen te zetten in de paranormale wereld. Voor mij lijkt het net alsof dat al de jaren die ik in de kerk heb gezeten de boodschap van Jezus nooit tot mij door is gedrongen. Via een medium wat ik heb bezocht heb ik gehoord dat het christelijke geloof eigenlijk nooit met mij heeft gematcht. Hoewel ik nog steeds sceptisch sta t.o.v. veel dingen kan ik dit medium hier zeker geen ongelijk in geven. In het contact met mijn ouders merk ik dat ze bij mij een bepaalde trigger activeren waardoor ik weer in het christelijke denk- en geloofsraam zit. Mijn vraag aan u is: Hoe kan ik de emotionele lading die aan de christelijke overtuigingen vast zitten uit mijn hersenverbindingen halen? Dit met als doel dat een goed gesprek mogelijk is en dat ik me verder kan ontworstelen aan het christelijke geloof waar ik mee ben opgegroeid.

Antwoord

Mission impossible. Net zo min als wij je kunnen overtuigen dat Gods Woord de waarheid is, kun jij je ontworstelen aan je opvoeding en de christelijke boodschap die je -althans dat hopen we- hebt meegekregen. Daar zul je mee moeten leren leven. Je zult er ook nooit los van komen. Dat kan niemand. God heeft jou in de kerk en door Zijn Woord geroepen om Hem te volgen en te gehoorzamen. De echo van deze roepstem zal je de rest van je leven blijven achtervolgen. Je kunt je nog zo diep in het occulte of wereldse leven storten, maar de geestelijke banden met je verleden zul je nooit kunnen doorsnijden.

Misschien is dat maar goed ook. Je begeeft je nu namelijk op het terrein van het occulte, satan, de tegenstander van God. Vreemd trouwens dat je niet in God gelooft, maar wel in de duistere en beangstigende wereld van Zijn tegenstander, die uit is op je ondergang. Hoe dieper je je in deze wereld begeeft, hoe groter ook je onzekerheid en je angst. Jouw houvast is de wetenschap dat je bij God altijd mag terugkeren. Hij die Zijn Zoon Jezus Christus heeft opgeofferd aan de vervloekte kruisdood, om daarmee jouw leven te redden. Die als een liefdevolle Vader er voor je wil zijn en wacht tot je naar Hem terugkeert. Misschien wel voor het eerst in je leven. De plek waar je zonder angst en in de volle zekerheid voor eeuwig veilig bent. Nee, dat is niet de kerk of een kerk. Die is door zondige mensen gemaakt en wordt ook door zondige mensen in stand gehouden. Kerken maken fouten. God nooit. Hij biedt jou Zijn genade, Zijn liefde en het eeuwige leven aan.

Op dit moment heb je een keuze gemaakt tegen God en vóór zijn vijand Lucifer en dreig je voor eeuwig verloren te gaan, of je het nu gelooft of niet. Of het nu kunt bevatten of niet. Als wij God zouden kunnen vangen in onze gedachten, in onze wil, dan zou Hij geen God meer zijn, maar een product van onze hersenen en ons eigen bevattingsvermogen. Maar Hij gaat ons verstand en onze gedachten te boven. Onze gedachten zijn niet Gods' gedachten. Gelukkig maar. Want wat een armzalige god is dat die wij met ons beperkte menselijke verstand kunnen aansturen.

De God van de Bijbel stijgt uit boven alle gedachten, boven alle kerken en boven alle dogma's. Het wezen van deze God is liefde. Daarnaast staat Zijn rechtvaardigheid. Rechtvaardig is het als Hij iedereen die Hem niet gehoorzaamt verloren laat gaan. Hij is immers God. Hij bepaalt. Hij heeft recht op ons leven. Zoals een pottenbakker met de klei omgaat. Maar door het bloed van Zijn Zoon kan ieder mens de eeuwige gelukzaligheid krijgen. Gratis. Slechts één ding is nodig: Geloof in Jezus Christus Zijn Zoon en je leven in Zijn handen leggen. Je mag zelf kiezen. Kiest dan heden: het eeuwige leven met Christus of de eeuwige dood met satan en zijn occulte demonen. Het is jouw keuze. Verhard je niet, maar laat je leiden. Niet door een kerk, maar door Zijn Zoon, Jezus Christus. Laat je 'kneden' door deze Pottenbakker als een vat ter ere. Voor Hem, voor je naasten en voor jezelf. Deze God is onze God...

Redactie Vragenrubriek

5 reacties
mortlach
Aangezien de redactie de vraag plaatst, neem ik aan dat er ook op mag worden gereageerd.

Je kunt je niet in je hersenen snijden om dingen eruit te halen die je niet bevallen. Aan de andere kant, het heeft jaren geduurd om je zo te conditioneren, het zal dus ook wel een tijdje duren voordat je jezelf hebt 'gedeprogrammeerd'. Daar is eigenlijk weinig meer voor nodig dan je ervan bewust zijn. Als je het bij jezelf ziet gebeuren, lach er dan om... 'wauw, zie je dat? Daar ga ik weer'

Persoonlijk denk ik niet dat 'het paranormale' de juiste manier is om hiermee om te gaan, maar goed, dat is dus persoonlijk. Kijk vooral uit dat je je door die medium niet laat vertellen wat je graag wilt horen. Verder kan ik er niets over zeggen.

Sterkte.
plderoos
@ de redactie, Dat heeft u uitstekend geantwoord. Beter kun je het niet zeggen.

Gods zegen toegewenst.
rian2
Ik zeg maar 1 ding; ga terug, Kom tot Hem, Hij kan je alleen rust geven.
Kijk over de mensen heen, en over de dogma's.
We hebben zo'n liefdevolle God, die jouw uitnodigd en jou wil hebben.
als je Hem vind, heb je Rust.
heb het nooit geloofd, maar nu weet ik Mijn Verlosser leeft en is de Overwinnaar
irmo
@redactie

Wat een veroordeling in de laatste alinea's! Denkt u nou echt dat vaagstelster daarmee geholpen is?

@Vraagsteller

Had mijn verhaal kunnen zijn. Ik weet niet of het occulte wel de goede weg is, pas op met wat je doet. Zoek eerst eens uit wat je nu echt wil, voordat je je er halsoverkop instort, anders wordt het idd geen echte verandering.
waldboy
Goed en duidelijk antwoord!.
De Bijbel, de Naam van Jezus....ze hebben toch "wat".
Die occlulte wereld ook...
Vragensteller zit in een proces. Op deze leeftijd niet zo vreemd.
Ondezoek alle dingen en behoud het goede.
Lees en onderzoek ook de Bijbel. Er staat meer, veel meer is dan dat een hel is waar de mensen heen zullen gaan.
Dat je zo denkt is misschien het gevolg van een bepaalde prediking. Onderzoek de Bijbel en ontdek Gods Liefde, maar bovenal Gods rechtvaardigheid. Beide komen die samen in Eén Persoon: Jezus!