Hyperemesis gravidarum

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Weet u misschien een goed medicijn tegen hyperemesis gravidarum. Ik heb nu vier kinderen en bij alle vier de kinderen hevige hyperemesis gehad, ziekenhuisopname, sondevoeding, enzovoorts. De meeste denken dat het tussen de oren zit. Er is dus erg weinig begrip voor. De jongste is nu één jaar maar nog ben ik er dagelijks mee bezig.

Antwoord

Hyperemesis gravidarum betekent letterlijk: heel erg misselijk in de zwangerschap. De vrouw is zelf zo misselijk dat ze niets meer binnen houdt, zelfs drinken wordt weer uitgebraakt. Als het heel erg is, kan dat zelfs gevaarlijk zijn voor moeder en ongeboren baby, vandaar dat opname soms noodzakelijk is en de vrouw sondevoeding krijgt. Er is helaas niet zo veel aan te doen. Bovendien zijn artsen erg terughoudend met medicijnen in de zwangerschap omdat je nooit weet of dat gevolgen heeft voor de vrucht.

Het wordt veroorzaakt door de zwangerschapshormonen. De ene vrouw is nu eenmaal veel gevoeliger voor die hormonen dan een andere vrouw, daar kun je helaas niets aandoen. Wat vervelend voor u dat u daar een jaar na de geboorte nog steeds mee zit. het zou echt goed zijn om er eens met iemand die u vertrouwt en die deskundig is, daar over door te praten.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

medischzwanger