Niet gelukt te geloven

Ds. J. Bos / 5 reacties

Vraag

Hoe zit het nu allemaal met het geloof? Ik heb echt geprobeerd om te geloven. Iedereen zei dat het moest. Maar het is me niet gelukt. Wat moet ik nu doen?

Antwoord

Beste vrager,

Wanneer u echt het verlangen hebt om te geloven, gelooft u. Er is immers niemand die vanuit zichzelf naar God vraagt? U kunt de waarheid toetsen daaraan dat u niet kunt nalaten de HEERE te zoeken. Als het iets van uzelf geweest is dan houdt het ook vanzelf weer op. Is het echter van de HEERE, Die laat nooit het werk dat Hij begonnen is varen. De opdracht ligt er: "Bekeert u en gelooft het Evangelie!" Marc. 1:15. De belofte is er ook: "Wie dankoffert, die zal Mij eren, en wie zijn weg wel aanstelt, die zal Ik Gods heil doen zien", Psalm 50:23.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

Lees meer artikelen over:

geloven
5 reacties
coby
ik heb ook een vraag aan jou
kan je zonder de Heere?zo niet dan is Hij al met je begonnen
een mens kan het niet van zich zelf ,je kunt altijd ij Hem terecht in afhankelijkheid
Hij luisterd altijd als wij Hem nodig hebben
zoals een baby niet zonder moedermelk kan,die vraagt ook om melk waarom?omdat zijn maagje er naar vraagt
hij moet steeds weer gevoed worden net zo als wij in het geloof
ik bid je gods nabijheid toe
plderoos
En dit antwoord kan niet vaak genoeg gegeven worden!! Dit is hem! de ds. heeft het he-le-maal bij het rechte eind! Er is niemand die uit zichzelf God zoekt dus als je dat wel doet dan geloof je en moet je je door niets meer aan het twijfelen laten brengen, zelfs niet door jezelf!

Jij denkt misschien dat je niet gelooft maar dan weet je gewoon niet wat geloven is. Voel je er niks bij? dat kan heel goed! Het gevoel dat je niet zonder de Heere kunt, heb jij dat niet? Ook dat kan! dat gevoel hebben heel veel mensen niet! Maar het is gelukkig geen voorwaarde, dat staat nergens in de bijbel. Er zijn in de bijbel wel voorbeelden van mensen die niet zonder God zeggen te kunnen maar die af en toe toch blijk van geven van het tegenovergestelde. Denk aan David, psalmschrijver, die regelmatig liet zien het allemaal zelf wel te kunnen.

jij denkt dus misschien dat je het je niet gelukt is te geloven maar je zoektocht zelf is het bewijs dat je wél gelooft. Erken dat dus maar gewoon en laat het moeilijk doen aan andere mensen over.
hoop
Mijn beste vriend/vriendin,

Kom in de binnenkamer bij de Heere Jezus. En kom ootmoedig met al je ongeloof bij de Zaligmaker! En zeg het maar: Heere Jezus u zegt: wie tot Mij komt, die zal ik geenzins uitwerpen! En leef daaruit! Maak van het geloven vervolgens geen wet.
Hij zal je verder alles leren!

Gods zegen toegewenst!
Daniel
Je kunt ook niet geloven, het is een keuze die je maakt.
Hij, God dus, is de schepper van de aarde en heelal. Hij is groter dan wij ons kunnen voorstellen, maar wij zijn geschapen naar ZIjn beeld en dus ook de ongelovigen.
Volgens mij heeft God het bepaald wie gelovig wordt en wie niet. Wij hebben daar geen invloed op, ja ...hevig bidden, maar dat is geen garantie.
Ik kan niet geloven dat God alleen maar een aantal Refo's heeft uitgekozen om uitverkoren te worden.
God houdt ook van katholieken, Moslims, Boeddisthen, ongelovigen....., want ze zijn geschapen naar zijn beeld.
Als je niet in Rijssen, Ede etc. bent opgegroeid en bijvoorbeeld wel in Bangladesh....hoe ken je dan de refo-God.
plderoos
@ Daniel

Het wordt toch tijd dat je de bijbel ietsje beter gaat bestuderen in plaats van steeds je eigen mening neer te pennen. Eerst zeg je dat geloven een keuze is is vervolgens dat God dat doet en dat je daar geen invloed op hebt. En je wilt niet geloven dat God ongelovigen niet uitverkoren zou hebben.

Maat het staat beide in de bijbel. Het geloof is een gave van God, én je hebt de opdracht je te bekeren. Bekeren is een actieve daad, en blijkbaar is die daad je door God gegeven.

En Jezus zegt het toch echt: "niemand kan tot de Vader komen dan door Mij". En al lijkt allah veel op JHWH, allah heeft geen Zoon en dus kan een moslim zolang hij Jezus niet erkent niet tot de Vader komen.