Beetje zorgen

drs. A. Meijer | Geen reacties | 19-12-2011| 12:02

Vraag

Ik maak me een beetje zorgen om twee dingen: 1. Als ik een tampon in doe voel ik aan de linkerkant van m'n vagina een soort bal, of verdikking. Het lijkt net alsof dat een deel van een orgaan is wat gewoon heel erg naar beneden gezakt is ofzo. Wat zou dit kunnen zijn? 2. Ik krijg de laatste tijd steeds meer lichaamshaar. Van m'n buik en navel tot zelfs m'n borsten. Ik voel me echt niet vrouwelijk hierdoor en schaam me voor m'n vriend. Stopt die groei vanzelf of? Ik weet dat er allerlei manieren zijn om het weg te laten halen, maar wat is de oorzaak van de groei?


Antwoord

Beste vragenstelster,

Om maar kort door de bocht te gaan: op jouw eerste vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven. Het is mogelijk niets bijzonders maar dat kan ik zonder lichamelijk onderzoek niet voldoende vaststellen.

Bij overmatige lichaamsbeharing (hirsutisme) vind je vaak geen oorzaak. Zoiets kan erfelijk bepaald zijn. Het kan soms te maken hebben met teveel mannelijk hormoon. Je krijgt dan een mannelijk beharingspatroon. Vaak gaat dit gepaard met andere klachten, zoals bijvoorbeeld overgewicht, onregelmatige menstruatie, vettige huid etc. Misschien kun je een dubbele afspraak maken bij jouw huisarts, dan kun je beide klachten bespreken. 

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

beharinghormonenvagina

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
    14-12-1978
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief
292 artikelen
drs. A. Meijer

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Ik zit met mezelf in de knoop. Ik voel heel goed dat ik bekeerd moet worden, dat ik zo niet sterven kan (...)

Ik zit met mezelf in de knoop. Ik voel heel goed dat ik bekeerd moet worden, dat ik zo niet sterven kan. Als ik de krant lees word ik bang. Stel dat Nederland overloopt, een terroristische aanslag, vo...
Geen reacties
19-12-2006

Dood dj Avicii

Eerder dit jaar pleegde dj Avicii zelfmoord. Het pseudoniem Avicii is gebaseerd op Avīci, het laagste niveau in de boeddhistische hel. Veranderde zijn leven in een hel omdat hij zichzelf naar de hel v...
Geen reacties
19-12-2018

Nederlandstalige muziek

Mag je naar Nederlandstalige muziek luisteren waar geen verkeerde woorden in voor komen? Ik bedoel dus vooral de bekende ‘piratenmuziek’?
Geen reacties
19-12-2005
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag